با استفاده از یک نرم‌افزار به ناسا در تهیه نقشه صخره‌های مرجانی جهان کمک کنید

0 280

ناسا اخیرا از افراد مختلف درخواست کرده است تا به این سازمان در تهیه نقشه صخره‌های مرجانی در سراسر جهان کمک کنند. هدف این سازمان کمک به کارشناسان در درک بهتر چگونگی تحول صخره‌های مرجانی و نحوه محافظت از آن‌ها عنوان شده است.

آب‌سنگ نواری یا صخره‌های مرجانی (Coral reef) از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین اجتماعات موجودات زنده بر روی زمین هستند. آب‌سنگ‌های مرجانی یکی از مهم‌ترین، ظریف‌ترین و متنوع‌ترین اکوسیستم‌های آبی به‌شمار می‌روند که شکل‌گیری آن‌ها به زمان زیادی نیاز دارد و نقش بسیار مهمی در سلامت محیط زیست و آب و هوای کره زمین ایفا می‌کنند. مرجان‌هایی که صخره‌های مرجانی را تشکیل می‌دهند تنها در شرایط خاصی پرورش می‌یابند؛ آن‌ها در آب گرم، شور و تمیز و آب‌های کم‌عمقی که نور خورشید بتواند به آن‌ها برسد، زیست می‌کنند.

آنچه کاربران نیاز دارند دانلود برنامه NeMO-Net است که اکنون تنها برای کاربران گوشی‌های دارای سیستم عامل IOS قابل بارگیری است و کاربران گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید نیز به‌زودی قادر به دانلود آن خواهند بود. این برنامه کاربران را به یک تور مجازی اعماق اقیانوس‌ها می‌برد و کار کاربران در آنجا شناسایی مرجان‌هایی است که مشاهده می‌کنند.

محیط‌های زیر آب تولیدشده توسط رایانه، مبتنی بر داده‌هایی است که طی چند سال گذشته توسط مرکز تحقیقات ایمز (Ames Research Center) ناسا در کالیفرنیا جمع آوری شده است. این تیم در آنجا از دوربین‌هایی با لنز مایع (fluid-lensing cameras) برای نقشه‌برداری با جزئیات بالا از اقیانوس‌ها استفاده کرده است.

این دوربین‌ها در اصل برای دید زمینی ستاره‌هایی که دچار اعوجاج ناشی از جو نیستند، توسعه داده شده‌اند. از این دوربین‌ها همچنین می‌توان برای تهیه نقشه بستر دریا از طریق اعوجاج آب استفاده کرد. این دستگاه‌ها بر روی پهپادها نصب شده‌اند تا نقشه‌برداری انجام دهند و در نهایت نیز بر روی ماهواره‌ها نصب می‌شوند تا عملیات نظارت را به‌انجام رسانند. با وجود پیشرفته بودن این دوربین‌ها، آن‌ها قادر به نشان دادن تمام تصاویر مربوط به مرجان‌هایی که در زیر اقیانوس قرار دارند، نمی‌باشند و این همان جایی است که افراد می‌توانند به ناسا کمک کنند.

همه مواردی که توسط کاربران ارسال می‌شود توسط اَبَررایانه مرکز تحقیقات ایمز پردازش می‌شود؛ اَبَررایانه‌ای که چگونگی تشخیص انواع مختلف مرجان براساس داده‌های خام را به آن می‌آموزند و بنابراین قادر خواهد بود انواع مرجان‌ها را به تنهایی، حتی با داده‌های با کیفیت پایین، مشاهده کند. هرچه افراد بیشتری از برنامه NeMO-Net استفاده کنند، نتایج بهتری حاصل خواهد شد. این نرم‌افزار را می‌توانید برای سیستم عامل IOS از پلی‌استور دانلود کنید.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15058
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها