اسپیس‌ایکس برای ارائه اینترنت پرسرعت جهانی یک میلیون ترمینال می‌سازد

0 931

ایلان ماسک (Elon Musk)، بنیانگذار شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX)، موفق به دریافت تأییدیه کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) آمریکا به‌منظور ساخت یک میلیون ترمینال جهت ایجاد اینترنت پرسرعت جهانی شد. این شرکت با ساخت یک میلیون ترمینال در زمین می‌تواند اینترنت پرسرعت را برای مردم تمام جهان ارائه کند. این ترمینال‌ها قادر به دریافت سیگنال از فضا و انتقال آن‌ها به کاربران روی زمین خواهند بود. شرکت اسپیس‌ایکس قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵۰۰ ماهواره را طی پروژه منظومه ماهواره‌‌ای اینترنتی استارلینک (Starlink) به مدار زمین بفرستد؛ منظومه‌ای که هدف از برپایی آن، پوشش سراسری جهان توسط اینترنت ماهواره‌ای است.

قرار است این منظومه ماهواره‌ای خدمات خود را به‌وسیله ۱۲۰۰۰ ماهواره و در صورت موفقیت برای اخذ مجوزهای لازم، توسط ۴۲۰۰۰ ماهواره به جهان ارائه دهد. ماهواره‌های این منظومه با ۲۵۰ کیلوگرم وزن تعداد‌ متغیری ترانسپاندرهای KA-Band و KU-Band را در خود جای می‌دهند. همچنین با به‌کارگیری یک فناوری، قادر به برقراری ارتباطات اپتیکال بین ماهواره‌ای هستند.

مدار ماهواره‌های استارلینک شامل سه صفحه مداری خواهد بود؛ صفحه اول شامل ۱۶۰۰ ماهواره در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری، صفحه دوم شامل ۲۸۰۰ ماهواره‌ در ارتفاع ۱۱۵۰ کیلومتری و صفحه سوم نیز شامل ۷۵۰۰ ماهواره در ارتفاع ۳۴۰ کیلومتری می‌باشند. بنابر اظهارات رئیس اسپیس‌ایکس، برای آغاز ایجاد حداقل پوشش باندپهن مورد نیاز توسط این منظومه دست‌کم به ۴۰۰ ماهواره نیاز است. این شرکت مدعی است که در سال جاری میلادی ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایالات متحده آغاز خواهد شد؛ البته برای پوشش متوسط جهانی به پرتاب حداقل ۸۰۰ ماهواره نیاز است. 

در ماهواره‌های استارلینک از فناوری‌های مدرن و نوآورانه زیادی استفاده شده؛ به‌عنوان مثال این ماهواره‌ها قرار است از آی‌پی‌های نسخه ۶ (IPV6) بهره بگیرند.
هم‌اکنون در جهان رایانه‌های شخصی و تجاری از آی‌پی‌های نسخه ۴ (IPV4) برای
اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. اما این آی‌پی‌ها در حال اتمام هستند و به همین دلیل به‌زودی همه رایانه‌های جهان ناگزیر به استفاده از آی‌پی‌های
نسخه ۶ خواهند شد؛ آی‌پی‌هایی که دارای قابلیت‌ها و ظرفیت‌ بسیار
بیشتری نسبت به آی‌پی‌های نسخه ۴ هستند.

در همین زمینه و برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اینترنت ماهواره‌ای می‌توانید به مقاله «اینترنت ماهواره‌ای و امکان ورود آن به ایران»، مراجعه نمایید.

 

wikipedia ، dailymail

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14976
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Eslamshoarahmad
Eslamshoarahmad
3 سال قبل

Tank you