چین فضاپیمای جدید خود را برای سفرهای آینده فضانوردانش آزمایش می‌کند

0 376

آژانس ملی فضایی چین (CMSA) قصد دارد در آوریل سال جاری میلادی یک فضاپیمای آزمایشی بدون‌سرنشین را به‌عنوان بخشی از برنامه فضایی‌اش جهت اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی آینده خود، به فضا بفرستد. این فضاپیمای نسل جدید چین قرار است توسط حامل فضایی لانگ مارچ-۵بی (Long March-5B) به فضا ارسال شود. چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ یک ایستگاه فضایی قابل سکونت و دارای چند ماژول را توسعه دهد. این فضاپیما برای بهره‌برداری از ایستگاه فضایی ‌آینده چین و همچنین اکتشاف‌های فضایی سرنشین‌دار آتی این کشور در حال توسعه است.

فضاپیمای یادشده بزرگ‌تر از فضاپیمای فعلی چین با نام شنژو (Shenzhou) و قابل استفاده مجدد خواهد بود. این فضاپیما با طولی معادل ۸.۸ متر طراحی می‌شود و وزن آن هنگام برخاستن ۲۱.۶ تن می‌باشد. به‌گفته یانگ چینگ (Yang Qing)، یکی از طراحان این فضاپیما، طی این مأموریت فناوری‌های کلیدی فضاپیما مانند کنترل ورود مجدد آن به جو، محافظت در برابر حرارت (heat shielding) و فناوری بازیابی آزمایش خواهد شد. وی افزود:‌ «مأموریت یادشده پایه و اساس توسعه حمل و نقل فضانوردان آینده به ایستگاه فضایی چین خواهد بود.»

گفتنی است چین در سال ۲۰۰۳ با ارسال فضاپیمای سرنشین‌دار شنژو-۵ (Shenzhou-5) به مدار زمین، به سومین کشوری تبدیل شد که به صورت مستقل توانایی اعزام فضانورد به فضا را به دست آورده است. بنابر اظهارات مقامات چین، این کشور به دنبال انجام مأموریت‌های سرنشین‌دار به ماه در دهه ۲۰۳۰ است. 

منبع Reuters
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14970
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها