پرتاب اولین ماهواره مخابراتی بومی ترکیه تا سال ۲۰۲۲

0 1,021

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، اخیراً درباره مأموریت‌های فضایی آینده این کشور سخن گفته است؛ اظهاراتی که شامل عملیات پرتاب چند ماهواره مخابراتی از جمله اولین ماهواره مخابراتی بومی ترکیه طی دو سال آتی می‌شود. مطابق سخنان اردوغان، پرتاب ماهواره ترکست ۵آ (Türksat 5A) برای نیمه دوم سال جاری میلادی توسط حامل فضایی فالکون ۹ (Falcon 9) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) و پرتاب ماهواره ترکست ۵بی (Türksat 5B) برای سال ۲۰۲۱ توسط همین شرکت برنامه‌ریزی شده است. به‌علاوه، گفته می‌شود مأموریت پرتاب نخستین ماهواره مخابراتی بومی ترکیه با نام ترکست ۶آ (Türksat 6A) تا سال ۲۰۲۲ انجام گیرد.

ماهواره مخابراتی ترکست ۵آ دارای وزنی معادل ۳۵۰۰ کیلوگرم است و از باس ماهواره‌ای تمام الکتریکی Eurostar E3000EOR بهره می‌برد. عمر طراحی این ماهواره ۱۵ سال بوده و قرار است در مدار زمین آهنگ (GEO) واقع در ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین قرار گیرد. همچنین این ماهواره مجهز به تعداد ۴۲ ترانسپاندر Ku-band می‌باشد. ترکست ۵بی نیز دارای مشخصاتی مشابه ترکست ۵آ است؛ با این تفاوت که وزن آن ۴۵۰۰ کیلوگرم بوده و از ترانسپاندرهای Ku-band HTPS و Ka-band HTPS بهره می‌برد. گفتنی است هر دو ماهواره توسط شرکت‌‌ ترکی ترکیش ائرو اسپیس (Turkish Aerospace Industries) و شرکت ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) به‌مرکزیت آلمان توسعه یافته‌اند.

ترکست ۵بی یک ماهواره مخابراتی پربازده (HTS) است که سرعت پهنای باند آن به ۵۰ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. این ماهواره توسط ایرباس دیفنس‌ اند اسپیس ساخته شده و شرکت ترکیش ائرو اسپیس بخشی از کار مونتاژ قطعات (حدوداً ۲۵ درصد از کار توسعه) آن را انجام داده است. اپراتور هر دو ماهواره یادشده شرکت ترکست (Türksat) است که در سال ۱۹۹۰ تأسیس شد و تنها اپراتور ماهواره‌‌های مخابراتی در ترکیه به‌شمار می‌رود. گفتنی است کار ساخت این ماهواره‌‌ها در سپتامبر۲۰۱۱ آغاز گردید اما عملیات توسعه آن‌ها تا اکتبر۲۰۱۷ که ایرباس دیفنس اند اسپیس به‌عنوان پیمانکار اصلی انتخاب شد، توقف یافت.

ماهواره دیگر با نام ترکست ۶آ اولین ماهواره‌ مخابراتی بومی است که در ترکیه در حال ساخت می‌باشد. اپراتور این ماهواره نیز شرکت ترکست بوده و اکنون توسط مرکز مونتاژ، یکپارچه‌سازی و تست فضاپیما (Spacecraft Assembly, Integration and Test Centre به‌اختصار AIT) در حال توسعه است؛ مرکزی که متعلق به وزارت دفاع ملی ترکیه (Ministry of National Defence of Turkey) می‌باشد. این ماهواره دارای عمر طراحی حداقل ۱۵ سال بوده و مجهز به تعداد ۲۰ ترانسپاندر Ku-band و ۲ ترانسپاندر X-band است. ترکست ۶آ وزنی معادل ۴۲۵۰ کیلوگرم دارد و هزینه ساخت آن مبلغی در حدود ۲۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

طرح ماهواره ترکست ۶آ

گفتنی است توسعه این ماهواره از اوایل سال ۲۰۱۵ آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود در دسامبر۲۰۲۰ کار مونتاژ و یکپارچه‌سازی آن تکمیل گردد. البته هنوز تاریخ دقیقی برای پرتاب ترکست ۶آ اعلام نشده، اما گفته می‌شود این ماهواره سال ۲۰۲۲ در مدار قرار خواهد گرفت. به‌گفته اردوغان با اتمام کار ساخت ماهواره یادشده، ترکیه به یکی از ۱۰ کشور با توانایی ساخت ماهواره مخابراتی بدل خواهد شد.

 

wikipedia ، space.skyrocket ، wikipedia ، spacewatch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14961
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها