پشتیبانی قزاقستان از ماهواره‌های اینترنتی وان‌وب در آسیای میانه

0 438

شرکت وان‌وب (OneWeb) به‌مرکزیت انگلستان که در زمینه ارتباطات ماهواره‌ای فعالیت می‌کند، اخیراً از آغاز همکاری با مرکز مالی بین‌المللی آستانه (AIFC) واقع در قزاقستان که از قطب‌های مهم مالی در آسیای میانه محسوب می‌شود، به‌منظور سرعت بخشیدن به اینترنت باند پهن در این کشور خبر داده است. این همکاری‌ها با دو هدف عمده در قزاقستان و آسیای میانه صورت می‌گیرد؛ فراهم‌آوری اولین خدمات ماهواره‌ای باند پهن با تأخیر کم در قزاقستان و همچنین ایجاد یک مرکز فنی با بهره‌گیری از زیرساخت‌های ارتباطات فضایی موجود در این کشور برای پشتیبانی از خدمات ارتباطاتی وان‌وب در سراسر آسیای میانه.

توافق یادشده به‌ویژه در راستای ایجاد یک برنامه مهم دولتی موسوم به «قزاقستان دیجیتال» (Digital Kazakhstan) انجام می‌گیرد؛ برنامه‌ای که هدف آن ارائه اینترنت باند پهن با سرعت بالا تا سال ۲۰۲۲ عنوان شده است که تقویت اقتصاد این کشور و بهبود کیفیت زندگی شهروندان قزاق را به‌دنبال خواهد داشت. قزاقستان همچنین قصد دارد از طریق این برنامه، امکان اتصال به اینترنت باند پهن را برای بیش از ۶ هزار منطقه روستایی و دورافتاده در این کشور فراهم آورد.

گفتنی است وان‌وب مدتی است که با پرتاب ماهواره‌های اینترنتی در صدد ایجاد منظومه ماهواره‌ای اینترنتی برای دسترسی جهانی کاربران به اینترنت باند پهن می‌باشد و در این راستا تاکنون مأموریت پرتاب سه مجموعه ماهواره‌های اینترنتی را به‌انجام رسانده است. پروژه اینترنت جهانی وان‌وب برنامه‌ای بزرگ است که به پروژه شرکت رقیب یعنی اسپیس‌ایکس (SpaceX) شباهت دارد. این پروژه بناست از ۲۰۰۰ ماهواره تشکیل شود و وان‌وب برای ایجاد منظومه یادشده، پرتاب ماهانه ۳۵ تا ۴۰ ماهواره اینترنتی را برنامه‌ریزی کرده؛ ضمن اینکه تاکنون ۷۴ ماهواره برای این منظور در مدار لئو قرار گرفته است. گفته می‌شود پروژه مذکور اواخر سال جاری میلادی با حدود ۳۰۰ ماهواره در سطح محلی و سال آینده میلادی با ۵۸۸ ماهواره در سطح جهانی کار خود را آغاز خواهد کرد.

 

spacenews ، spacewatch

منبع spacewatch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14955
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها