استارلینک به معضل اصلی یکی از قوی‌ترین رصدخانه‌های دنیا تبدیل می‌شود

اخترشناسان هیجان زیادی برای افتتاح رصدخانه ورا روبین (Vera Rubin) در شیلی دارند، اما مشکلی که سر راه این آن‌ها قرار می‌گیرد، شلوغی بیش از حد مدار نزدیک زمین است؛ علت آن هم چیزی جز ماهواره‌های منظومه استارلینک (Starlink) شرکت اسپیس‌ایکس نیست. هزاران ماهواره پروژه اینترنتی استارلینک که در مدار لئو قرار می‌گیرند، برای تمامی عکس‌های ثبت‌شده توسط تلسکوپ رصدخانه مذکور مزاحمت ایجاد خواهند کرد.

آن‌گونه که گفته می‌شود تقریباً یک‌سوم عکس‌هایی که توسط تلسکوپ این رصدخانه که در مدت پروژه تصویربرداری از سال آینده تا سال ۲۰۳۲ ثبت شود، حداقل حاوی اثر یک ماهواره استارلینک است. در نتیجه اخترشناسان مسئول این پروژه نمی‌توانند از یک‌سوم عکس‌های خود استفاده کنند. محققین می‌گویند اگر برای برطرف کردن این مشکل راه‌حلی اندیشیده نشود، ۴ سال دیگر به تکمیل کار این پروژه اضافه می‌شود. تلسکوپ ۸.۵ متری این رصدخانه قرار است هر شب ۱۰۰۰ عکس با نوردهی ۳۰ ثانیه‌ای و وضوح ۳۲۰۰ مگاپیکسلی ثبت نماید تا ستاره‌ها و کهکشان‌های بسیار دور به‌همراه اجرام نزدیک‌شونده به زمین را رصد نماید.

تا پیش از این اخترشناسان می‌توانستند با مشکلات به‌وجود آمده توسط ماهواره‌ها کنار بیایند، ولی ارسال هزاران ماهواره تا اواسط ۲۰۲۰ کار آن‌ها را سخت‌ می‌کند. البته ماهواره‌های اینترنتی شرکت‌های آمازون (Amazon) و وان‌وب (OneWeb) را هم باید به این تعداد اضافه کنید؛ در نتیجه احتمال می‌رود تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۵۰ هزار ماهواره در مدار پایین زمین قرار گیرد!

مشکل دیگر نحوه ارسال این ماهواره‌هاست که به‌صورت قطار مانند به فضا ارسال می‌شوند. ماهواره‌های استارلینک ابتدا تا ارتفاع ۲۹۰ کیلومتری ارتفاع گرفته و پس از آن دوباره تا ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری از سطح زمین بالا می‌روند؛ با این وجود باز هم توسط چشم غیر مسلح دیده می‌شوند. برای حل این معضل اما راه‌حل‌هایی نیز ارائه شده است.

یکی از این راه‌حل‌ها رنگ‌های بی‌بازتاب است که عامل روشنایی آن‌ها را تا ۱۰ برابر کاهش می‌دهد. با‌این‌وجود، چنین راهی علاوه‌براینکه هزینه زیادی دربرخواهد داشت، نیازمند فناوری جدید رنگ‌های بی‌بازتاب هم خواهد بود. راه‌حل‌ دیگر استفاده از پردازش‌گرهای قدرتمند تصویر است، ولی با توجه به مساحتی که این تلسکوپ پوشش می‌دهد و همچنین نوردهی ۳۰ ثانیه‌ای تصویر‌ها، بعید به‌نظر می‌رسد چندان کاربردی باشد.

در آخر می‌توان به تصویربرداری ۱۵ ثانیه پشت سر هم اشاره کرد و امید داشت که شاید حداقل یکی از عکس‌ها، بدون اثر ماهواره‌های استارلینک باشد. البته این کار باب میل اخترشناسان نیست اما در هر صورت یک راه‌حل کوتاه‌مدت به‌حساب می‌آید. اخیراً ایلان ماسک (Elon Musk)، رئیس اسپیس‌ایکس، گفته که استارلینک مشکل خاصی برای رصدخانه‌ها به‌وجود نمی‌آورد و او همواره در تلاش است تا مشکلات فعلی را نیز به صفر برساند.