جلوه زیبای سحابی «حلقه جنوبی» در آسمان

0 1,038

آژانس فضایی آمریکا تصویری از سحابی سیاره‌نمای NGC 3132 را منتشر کرده که توسط تلسکوپ جیمز وب به‌ثبت رسیده است. این سحابی که با نام حلقه جنوبی (Southern Ring) نیز شناخته می‌شود، در صورت فلکی بادبان (Vela) قرار گرفته و حدود ۲۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

در همین رابطه بخوانید: صدای سحابی چشم خدا را بشنوید!+ویدئو

این تصویر دقیق‌ترین تصویر در طول موج فروسرخ نزدیک است که از سحابی سیاره‌نمای حلقه جنوبی منتشر شده است. در مرکز این سحابی یک منظومه دوتایی از ستاره‌ها قرار دارد. حلقه نارجی بیرونی سحابی حلقه جنوبی نشان‌دهنده درخشش گازهای هیدروژن و ابرهای آبی داخی این سحابی بیانگر گازهای یونیزه‌شده NGC 3132 است.

چنین سحابی زمانی تشکیل می‌شود که یک ستاره، در آخرین مراحل تکاملش قبل از تبدیل شدن به یک کوتوله سفید (White Dwarf)، پوشش نورانی وسیعی از گاز یونیزه‌شده را به فضای بین ستاره‌ای اطراف می‌راند.

سحابی سیاره‌نما

قدرت حاصل از انفجار یک ستاره با جرم متوسط (مانند خورشید) در مقایسه با یک ستاره پرجرم و یا ابرپرجرم بسیار کمتر است. بنابراین پس از وقوع انفجار، گازها آنچنان به بیرون پرتاب نمی‌شوند که برای همیشه از دام گرانشی کوتوله سفید تشکیل‌شده رها گردند.

سحابی سیاره‌ما
سحابی سیاره‌نمای هلیکس (Helix)

در این حالت گازها فرمی به خود می‌گیرند که نشان‌دهنده وجود جرمی در میان آن‌هاست و جریان‌های گازی را کنترل می‌کند؛ آن جرم، همان کوتوله سفید بوده و خورشید ما هم چنین آینده‌ای در انتظارش است.

منبع akharinkhabar iyanojumjavan
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14931
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها