پرتاب مریخ‌نورد اگزومارس ۲ سال به‌تعویق افتاد

عملیات پرتاب مریخ‌نورد اگزومارس (ExoMars) که قرار بود ژوئیه سال جاری میلادی اجرایی شود، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین برخی مشکلات فنی برای ۲ سال به‌تعویق افتاد. با توجه به اینکه جهان متأثر از شیوع ویروس کرونا است، آژانس فضایی اروپا (ESA) نیز از این قائده مستثنی نبوده و تدابیری را در این رابطه اندیشیده است. این سازمان بیش از ۲ هزار پرسنل داشته و به‌علاوه، هزاران نفر دیگر از طریق پژوهش‌ها، قراردادها و موارد دیگر با آن در تماس هستند.

در همین راستا طی جلسه‌ای که سازمان یادشده با مقامات آژانس فضایی روسیه، موسوم به روسکاسموس (Roscosmos)، برگزار کرده بودند به این نتیجه رسیدند که بهتر است پرتاب اگزومارس را به‌مدت ۲ سال به‌تعویق انداخته و در این زمان آزمایش‌های بیشتری بر روی آن انجام دهند و مشکلات فنی آن را برطرف نمایند. این اولین باری نیست که مأموریت پرتاب اگزومارس به‌تعویق می‌افتد؛ مریخ‌نورد مذکور قرار بود در سال ۲۰۱۸ پرتاب شود اما به‌دلیل تأخیر در سرهم‌بندی قطعات آن، عملیات پرتاب ۲ سال عقب افتاد. گفته می‌شود اگزومارس بین ماه‌های اوت و اکتبر ۲۰۲۲ پرتاب خواهد شد.

برنامه اگزومارس یا دگرزیست‌شناسی مریخ (Exobiology on Mars به‌اختصار ExoMars) یک مأموریت گسترده شناسایی سیاره سرخ به‌منظور جستجو پیرامون وضعیت زیستی در این سیاره و عناصر احتمالی حیات در گذشته یا حال‌ است. این مأموریت توسط آژانس فضایی اروپا و با همکاری آژانس فضایی روسیه در حال اجراست. شایان ذکر است کشور‌های عضو آژانس فضایی اروپا در سال ۲۰۰۹ مبلغی معادل ۱.۲۳ میلیارد دلار را برای توسعه این مأموریت دو مرحله‌ای اختصاص دادند.

اولین فاز آن در سال ۲۰۱۶ انجام شد و طی آن دو دستگاه به مریخ ارسال گردید. یکی از این دستگاه‌ها مدارگردی برای بررسی گازهای متصاعدشده ناشی از حیات در اتمسفر مریخ بود. دیگری کاوشگری بود که به‌منظور انجام آزمایش فناوری‌های مورد نیاز برای قرار دادن تجهیزات سنگین روی سطح این سیاره طراحی گردید. فاز دوم اما شامل ارسال کاوشگر رباتیکی خواهد بود که قرار است منطقه‌ای به نام اکسین پلانوم (Oxia Planum) را بررسی کند؛ منطقه‌ای که از گذشته به‌عنوان منبعی برای وجود آب و در نتیجه وجود نشانه‌هایی از حیات شناخته می‌شود.

wikipedia ، newatlas