ستاره‌شناسان یک کوتوله سفید بسیار بزرگ کشف کردند

تیمی از اخترشناسان موفق به کشف یک کوتوله سفید (White dwarf) فوق‌العاده بزرگ شدند که در فاصله حدوداً ۱۵۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است. اندازه بسیار بزرگ این ستاره که با نام WDJ0551+4135 شناخته می‌شود، حیرت ستاره‌شناسان را برانگیخته است. لازم به توضیح است کوتوله‌های سفید که تعدادشان در کهکشان ما نسبتاً زیاد است، آخرین مرحله تکامل بسیاری از ستاره‌ها هستند. درحالی‌که برخی از ستاره‌های پرجرم ممکن است به‌هنگام مرگ به اجرامی شگفت‌آور و غیرعادی تبدیل شوند، ستاره‌هایی که جرمشان تقریباً معادل جرم خورشید یا کمتر از آن است، محتملاً همگی به کوتوله سفید بدل می‌گردند.

تحقیقات بیشتر پیرامون ستاره مذکور نشان می‌دهد که این کوتوله سفید حتی از آن چیزی که دانشمندان در ابتدا حدس می‌زدند، عجیب‌تر است. مارک هالندز (Mark Hollands)، نویسنده اصلی مقاله پیرامون این ستاره که در مجله نجوم طبیعت (Nature Astronomy) منتشر شده، می‌گوید: «جرم این کوتوله سفید کشف‌شده دو برابر متوسط جرم یک کوتوله سفید است و ترکیبی که این ستاره دارد از طریق تعاریف معمول تکامل ستاره‌ای قابل توضیح نیست!» هالندز می‌افزاید: «تنها توضیحی که فعلاً می‌توان برای این ستاره ارائه داد این است که کوتوله سفید عظیم یادشده از ادغام دو کوتوله سفید کوچک‌تر ایجاد شده باشد.»

منبع msn