معرفی بازی موبایل Terraforming Mars؛ اسکان روی مریخ

0 1,097

بازی موبایل ترافورمینگ مارس (Terraforming Mars) تجربه‌ای از یک رقابت چالش‌برانگیز برای تبدیل سیاره سرخ به مکانی قابل سکونت ارائه می‌دهد که برای اندروید و آیفون منتشر شده است. این بازی که توسط شرکت فرانسوی ازمودی دیجیتال (Asmodee Digital) طراحی شده، علاوه‌بر اندروید و آیفون برای ویندوز نیز در دسترس می‌باشد. ترافورمینگ مارس روایت‌گر مراحل به ‌زانو درآوردن طبیعت بی‌رحم سیاره مریخ توسط انسان‌ها است و به‌خوبی سختی این مسیر را نشان می‌دهد. پس اگر برای تسخیر سیاره سرخ آماده هستید باید با سایر ارگان‌های خصوصی وارد رقابتی تنگاتنگ شوید تا بتوانید زودتر از آن‌ها مریخ را به محلی قابل سکونت تبدیل نمایید. برای این کار باید منابع بسیار زیادی را صرف کنید و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها دمای سیاره را افزایش دهید، با افزایش اکسیژن، اتمسفری قابل تنفس ایجاد نموده و چند اقیانوس‌ در سطح سیاره به‌وجود آورید.

بازی دارای قوانین و گیم‌پلی پیچیده‌ شبیه برخی از بوردگیم‌ها است و داستان آن در آینده‌ای فرضی در سال ۲۴۰۰ جریان دارد. در این خط داستانی، افزایش جمعیت و تأثیرات مخرب انسان روی محیط زیست کره‌ زمین باعث به‌وجود آمدن نیاز مبرم نژاد بشر برای حضور روی سیاره‌ای دیگر برای بقا و ادامه‌ نسل شده است. این نیاز روزافزون، دولت‌ها را به سرمایه‌گذاری روی طرح‌های مختلف برای قابل سکونت کردن کره مریخ وادار می‌کند؛ امری که در حال حاضر به‌عنوان یک نظریه در برخی محافل علمی مورد بحث قرار می‌گیرد و طبق گفته ناسا هنوز برای محقق کردن این نظریه منابع کافی در اختیار انسان نیست. اما شرکت‌های مختلف مانند اسپیس‌ایکس (SpaceX) همچنان در پی فراهم کردن شرایطی هستند تا بتوانند اولین انسان را به کره مریخ بفرستند. در بازی ترافورمینگ مارس مشکلات سفر به مریخ کاملاً حل شده و انسان‌ها در آستانه شروع طرح مسکونی کردن این سیاره هستند. دولت حاکم روی کره زمین منابع مختلفی را در اختیار سازمان‌های خصوصی قرار داده است تا با همکاری و رقابت با یکدیگر بتوانند با افزایش سطح دما، افزایش میزان اکسیژن اتمسفر، کاشت گیاهان مختلف و ایجاد اقیانوس‌های متعدد، محیط سیاره را برای حضور موجودات زنده آماده نمایند.

از آنجایی که این بازی برگرفته از بوردگیم محبوب ترافورمینگ مارس است، قوانین آن با بازی‌ رومیزی تفاوتی ندارد و گیم‌پلی بازی براساس این موضوع طراحی شده‌ است. هدف بازی این است که زودتر از حریفان، میزان دما و اکسیژن را به سطح مطلوب برسانید و تا جایی که می‌توانید اقیانوس به‌وجود آورده و فضاهای جنگلی و سبز ایجاد کنید. بازیکنان در هر دور به‌صورت نوبتی حرکات خود را انجام می‌دهند. هر دور به شما اجازه می‌دهد دو کار انجام دهید و باید برای انجام دادن کارهای مختلف منابع متعددی را مصرف نمایید؛ منابعی که مقدار آن‌ها محدود است. به‌جز فهرست پروژه‌هایی که می‌توانید انجام دهید، یک فهرست از کارت‌های مختلف در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید آن‌ها را با منابع گوناگون بخرید یا در یک نوع مشخص از بازی آن‌ها را هدیه بگیرید. در کل، منابع بازی شامل واحد پولی، واحد انرژی، واحد گیاهی، واحد منابع معدنی، واحد دما و … می‌شود. کارت‌های بازی تنوع بسیار زیادی دارند و هر کدام توضیحات و اثرات مختلفی ایجاد می‌کنند. درنهایت و پس از پایان بازی، امتیازات هر بازیکن با توجه‌ به عملکردش در طول نسل‌های متفاوت که بازی در آن جریان دارد محاسبه می‌شود و بازیکن دارای امتیاز بیشتر، پیروز می‌شود. قوانین بازی و بخش‌های مختلف آن برای بازیکنان تازه‌کار سخت هستند و مدتی طول می‌کشد تا بتوان به آن عادت کرد و از تمام بخش‌های گیم‌پلی استفاده نمود.

بازی داری سه حالت گوناگون برای تجربه است؛ یک حالت لوکال (محلی) است که در آن می‌توانید با سامانه هوش مصنوعی در سه سطح یا با دوستان خود بازی را در حالت چندنفره تجربه کنید و از آن لذت ببرید. یک حالت دیگر تجربه بازی به‌صورت تک نفره و بدون رقیب است که برای تمرین و یادگیری قوانین مفید می‌باشد. حالت آخر هم مربوط‌ به تجربه آنلاین بازی با سایر بازیکنان است که چالش‌های جدیدی برای بازیکن دربردارد.

درنهایت این بازی به طرفداران سبک استراتژیک و علاقه‌مندان به بازی‌هایی با قوانین پیچیده پیشنهاد می‌شود. شما در اینجا می‌توانید این بازی را برای اندروید و آیفون دانلود نمایید.

منبع زومجی