خدمات ماهواره‌های ناوبری به دولت چین در مقابله با گسترش ویروس کرونا

0 508

مدتی است که چین و بسیاری از کشورهای جهان با بیماری کووید ۱۹ (COVID-19) ناشی از ویروس جدید کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. در همین راستا ماهواره‌ها نیز در مقابله با این ویروس و جلوگیری از فراگیرتر شدن آن به‌کار گرفته می‌شوند. زمانی که چین در حال ساخت دو بیمارستان هوشنشان (Huoshenshan) و لیشنشان (Leishenshan) در شهر ووهان (Wuhan) بود، تجهیزات سامانه ماهواره‌ای ناوبری بیدو (BeiDou Navigation Satellite System به‌اختصار BDS) خدمات موقعیت‌یابی دقیقی را ارائه دادند که موجب سرعت بخشیدن به کار ساخت‌و‌ساز آن‌ها شد.

همچنین از هواپیماهای بدون سرنشین مبتنی بر BDS برای پاشیدن مواد ضد‌عفونی‌کننده استفاده گردید و پلیس چین در شهر رویچانگ (Ruichang) استان جیانگشی (Jiangxi)، از این هواپیماها به‌منظور گشت‌زنی در اماکن شلوغ برای جلوگیری از تماس فشرده بین مردم استفاده نمود. وزارت حمل و نقل چین (China’s Ministry of Transport) نیز از ترمینال‌های BDS جهت اطلاع‌رسانی در ارتباط با پیشگیری از این بیماری و همین‌طور ارائه خدمات لازم برای انتقال مواد اورژانسی به مناطقی که در معرض این بیماری همه‌گیر قرار دارد، بهره گرفته است.

شرکت پست چین (China Post) با نصب ۵۰۰۰ ترمینال BDS بر روی وسایل نقلیه سنگین خود که امکان کنترل و نظارت بر حمل و نقل‌ها و حصول اطمینان از تحویل به‌موقع مواد لازم به نواحی مدنظر را فراهم می‌آورد، از این سامانه ماهواره‌ای استفاده کرد. از دیگر خدمات سامانه ماهواره‌‌ای بیدو در جهت جلوگیری از گسترش ویروس کرونا می‌توان به ربات‌های شرکت جی‌دی دات کام (JD.com) اشاره نمود که مبتنی بر BDS بوده و برای انتقال مواد پزشکی به قسمت‌های ایزوله بیمارستان‌ها در شهر ووهان به‌کار گرفته شدند.

گفتنی است منظومه ماهواره‌ای موقعیت‌یابی بیدو رقیبی برای سامانه‌های موقعیت‌یابی جی‌پی‌اس (GPS) آمریکا و گلوناس (GLONASS) روسیه محسوب می‌شود و ماهواره‌های آن در مدار‌های مئو و ژئو قرار دارند. اولین سامانه بیدو که بیدو-۱ خوانده می‌شود، شامل سه ماهواره با پوشش و کاربردهای محدود است. این سامانه از سال ۲۰۰۰، خدمات ناوبری را عمدتاً برای مشتریان در چین و مناطق همسایه آن ارائه می‌دهد. نسل دوم این سامانه یعنی بیدو-۲، یک سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی شامل ۳۵ ماهواره خواهد بود که هنوز تکمیل نشده است. این سامانه در دسامبر۲۰۱۱ با ۱۰ ماهواره آغاز به کار کرد و مطابق برنامه‌ریزی‌ها تا سال ۲۰۱۲ برای منطقه آسیا-اقیانوسیه و تا سال ۲۰۲۰ برای کل زمین به ارائه خدمات خواهد پرداخت.

منبع xinhuanet
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14843
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها