آغاز فروش بلیت گردشگری فضایی توسط اسپیسایکس

شرکت اسپیسایکس (SpaceX) قصد دارد در اواخر سال ۲۰۲۱ یا سال ۲۰۲۲، نخستین گردشگری فضایی خود را آغاز کند. این شرکت اکنون در حال فروش بلیت برای گردشگران فضایی است تا علاقهمندان بتوانند توسط کپسول دراگون (Dragon)، یعنی همان فضاپیمایی که فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی بینالمللی خواهد برد، به فضا سفر کنند. اسپیسایکس با همکاری شرکت آمریکایی اسپیس ادونچرز (Space Adventures) بلیتهایی را برای سفر به ایستگاه فضایی بینالمللی به فروش گذاشته است.
این برنامه، تجربه جدیدی برای اسپیس ادونچرز در حوزه گردشگری فضایی نیست. شرکت مذکور بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹، تعداد ۷ نفر را با فضاپیمای روسی سایوز (Soyuz) به ایستگاه فضایی بینالمللی فرستاد که دهها میلیون دلار هزینه دربرداشت. اسپیس ادونچرز از آن زمان، فروش بلیت سفر فضایی را برای افراد ثروتمندی مانند سرگی برین (Sergey Brin)، از بنیانگذاران گوگل، ادامه داده اما هیچ مأموریت دیگری را انجام نداده است.
اکنون این شرکت تصمیم دارد پروازهای فضایی را دوباره آغاز کند. دراگون برای بردن فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بینالمللی ساخته شد و در مارس۲۰۱۹ نیز پروازی بدونسرنشین به مقصد ایستگاه فضایی بینالمللی داشت. نخستین مأموریت سرنشیندار این کپسول فضایی اکنون در حال برنامهریزی است.
در توئیت جدید اریک اندرسون (Eric Anderson)، مدیرعامل اسپیس ادونچرز، آمده است: «دراگون در این مأموریت، تا پنج روز و در ارتفاع دو یا سه برابر بالاتر از ایستگاه فضایی بینالمللی به دور زمین خواهد چرخید.» استیسی تیرن (Stacey Tearne)، نماینده اسپیس ادونچرز، نیز گفت: «هزینه این مأموریت فعلاً اعلام نمیشود اما احتمالاً در حد سایر پروازهای مداری خواهد بود.» گفتنی است هزینه دیگر پروازهای فضایی اسپیس ادونچرز، بین ۲۰ میلیون دلار برای سفر به ایستگاه فضایی بینالمللی تا ۱۵۰ میلیون دلار برای سفرهای آینده اطراف ماه متغیر است.