توافق دانشگاه امیرکبیر و سازمان فضایی جهت ساخت ماهواره دوم این دانشگاه

0 368

دکتر احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از امضای توافق همکاری ساخت ماهواره دوم این دانشگاه با سازمان فضایی ایران خبر داد. وی در حاشیه هجدهمین کنفرانس ملی انجمن هوافضای ایران اظهار کرد: «پس از ماهواره پیام، توافق همکاری ساخت ماهواره دیگری را به امضا رساندیم.» معتمدی با بیان اینکه این قرارداد با سازمان فضایی ایران به امضا رسیده است، خاطرنشان کرد: «با امضای این قرارداد وارد مرحله ساخت آن خواهیم شد.»

رئیس دانشگاه امیرکبیر با تأکید بر اینکه این ماهواره نسبت به ماهواره پیام از فناوری‌های پیشرفته‌‌تری برخوردار است، یادآور شد: «بر اساس توافقات صورت گرفته، قرار است این ماهواره‌ با وزن ۲۰۰ کیلوگرم از نوع سنجشی و با دقت یک متر طراحی و ساخته شود؛ همچنین اعتبارات اولیه آن ۲۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.» وی ادامه داد: «این ماهواره‌ در مدت ۴ تا ۵ سال طراحی و ساخته خواهد شد.» به‌گفته معتمدی مأموریت اصلی دومین ماهواره دانشگاه امیرکبیر، تصویربرداری خواهد بود و در فاصله ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار خواهد گرفت .


ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر توسط ماهواره‌بر سیمرغ پرتاب شد؛ اما ماهواره‌بر نتوانست با سرعت لازم این ماهواره را در مدار مورد نظر قراردهد و این امر باعث سقوط پیام گردید. بنابر اظهارات رئیس دانشگاه امیرکبیر، ماهواره‌بر، پیام را به مدار مورد نظر رساند و اگر ۴ تا ۵ ثانیه بیشتر در مدار باقی ‌می‌ماند و برای سوخت آن مشکلی به‌وجود نمی‌آمد، این ماهواره در مدار مستقر می‌شد. با پرتاب ناموفق ماهواره پیام، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر ساخت ماهواره دیگری در این دانشگاه تأکید کرد.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14739
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها