انتشار اولین نتایج از بررسی انرژی تاریک

0 261

اخترشناسان با تجزیه و تحلیل نخستین داده‌های به دست آمده از «پروژه بررسی انرژی» (DES) تاریک در حال تحقیق بر روی نواحی پوچ کیهان (Void) هستند تا در مورد انرژی تاریک و ماده تاریک به شناخت بیشتری دست یابند. این پروژه از الگوهای ساختار کیهانی، همان‌طور که در توزیع فضایی صدها میلیون کهکشان مشاهده می‌شود، استفاده می‌کند تا راز انرژی تاریک را که منبع شتاب کیهانی است، نشان دهد. در اخترشناسی، نواحی پوچ به فضاهای خالی گسترده میان رشته‌های کهکشانی گفته می‌شود که شامل هیچ یا تعداد بسیار کمی کهکشان هستند. 

از زمان شروع این پروژه در سال ۲۰۱۳، بیش از ۱۰ درصد از آسمان با یک دوربین دیجیتالی ۵۷۰ میلیون پیکسلی و پنج فیلتر نوری برای تخمین فواصل انتقال به سرخ (Redshift)، نقشه‌برداری شده است. اخترشناسان و منجمان مؤسسه سی‌اف‌ای (CFA Institute) در آمریکا بخشی از یک گروه متشکل از بیش از ۴۰۰ دانشمند در هفت کشور جهان هستند که بر روی DES کار می‌کنند و مدتی پیش اولین مجموعه از داده‌های به‌دست آمده را منتشر کردند. 

لازم به توضیح است انتقال به سرخ، سرخ‌کیب یا سرخگرایی پدیده‌ای است که در آن نور گسیل‌شده از یک جرم (مانند امواج مرئی، فرابنفش، اشعه ایکس، اشعه گاما) به سمت طول موج قرمز در انتهای طیف می‌رود؛ بدین معنا که نوری که توسط طیف‌سنج ثبت می‌شود طول موجی بلندتر و بسامدی کمتر از نور گسیل‌ شده از منبع دارد. همچنین گفتنی است نواحی پوچ یا حفره‌های کیهانی بیشترین حجم گیتی را اشغال کرده‌اند. برخلاف خوشه‌های کهکشانی و سایر ساختارهای متراکم که به‌شدت تحت تأثیر اثر گرانشی قرار دارند و فارغ از فرآیندهای مربوط به شکل‌گیری کهکشان‌ها، این حفره‌ها چگال‌ترین مناطق گیتی هستند، تحت بیشترین فشار قرار داشته و پویایی (دینامیک) نسبتاً ساده‌ای دارند. 

حفره‌های با قطر بین صد تا ششصد میلیون سال نوری آن‌قدی منساب هستند تا آزمایش‌های مربوط به رابطه جرم با نور را با کارآیی بهتر از ۱۰ درصد پشت سر بگذارند. رصدها و مشاهد‌ه‌های آینده و در نتیجه بهبود آمارها، آزمایش‌های سازگارتر و مفیدتر و نسبیت عام و همچنین سناریوهای ماده تاریک را میسر خواهد کرد.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14682
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها