شرکت خصوصی چینی آماده پرتاب ماهواره‌بر می‌شود

0 515

شرکت خصوصی چینی گلکتیک انرژی (Galactic Energy) فعال در زمینه صنعت پرتاب‌های فضایی، با دریافت ردیف بودجه جدید خود را برای انجام نخستین پرتاب ماهواره‌بر خود در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ آماده می‌کند. این شرکت به تازگی مبلغ ۲۱.۵ میلیون دلار بودجه از ۸ مؤسسه سرمایه‌گذاری به رهبری دو مؤسسه پون‌هوا (Puhua Capital) و هواکیانگ (Huaqiang Capital) برای توسعه و پرتاب ماهواره‌برهای جدید دریافت نموده و قصد دارد آن را برای آماده‌سازی ماهواره‌بر سوخت جامد سرس-۱ (Ceres-1) هزینه کند. سرس-۱ شامل سه مرحله سوخت جامد و یک مرحله فوقانی سوخت مایع می‌باشد. این ماهواره‌بر قادر خواهد بود محموله‌ای ۳۵۰ کیلوگرمی را به مدار LEO حمل کند.

آزمایش‌های احتراق مراحل اول، دوم و سوم ماهواره‌بر سرس-۱ تا ماه دسامبر سال گذشته با موفقیت انجام گرفتند. اکنون طبق اعلام گلکتیک انرژی این ماهواره‌بر برای انجام نخستین پرتاب خود در ماه مارس سال جاری آماده می‌شود و مشتریانی نیز برای ارسال محموله در این پرتاب رزرو کرده‌اند. همچون دیگر استارت‌آپ‌های پرتاب فضایی چینی، گلکتیک انرژی نیز برنامه‌های خود را با توسعه ماهواره‌برهای سوخت جامد آغاز می‌کند اما نگاهی نیز به توسعه ماهواره‌برهای بزرگ‌تر و پیچیده‌تر سوخت مایع دارد.

بخشی از بودجه جدید شرکت گلکتیک انرژی صرف توسعه ماهواره‌بر پالاس-۱ (Pallas-1) با پیشرانه‌های اکسیژن مایع و کراسین خواهد شد. این ماهواره‌بر که قرار است قسمتی از آن بازگشت‌پذیر باشد، قادر به حمل ۴ تن محموله به مدار LEO و یا ۲ تن محموله به مدار SSO خواهد بود. این شرکت می‌گوید برای کاهش هزینه‌ها و فراهم شدن امکان استفاده چندباره از هر ماهواره‌بر پالاس-۱ از طراحی‌های نوآورانه استفاده می‌کند. نخستین پرواز آزمایشی این ماهواره‌بر برای اواخر سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است.

شرکت گلکتیک انرژی در فوریه۲۰۱۸ تاسیس شد و تاکنون بالغ بر ۴۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.  از بین شرکت‌های مشابه گلکتیک انرژی در چین، تنها آی اسپیس (iSpace) توانسته است یک ماهواره را با موفقیت در مدار قرار دهد. پس از موفقیت این شرکت در پرتاب ماهواره‌بر سوخت جامد هایپربولا-۱ (Hyperbola-1)، اکنون رقابت بین این شرکت‌ها بر سر پرتاب نخستین ماهواره‌بر سوخت مابع می‌باشد.

شرکت‌های خصوصی پرتاب‌های فضایی در چین از سال ۲۰۱۴ فعالیت می‌کنند. در حالی که اکنون ابهاماتی در مورد ظرفیت بازار ماهواره‌برهای کوچک خصوصی وجود دارد، تعداد شرکت‌های چینی فعال در این زمینه روز به روز رو به افزایش است. مؤسسه چینی فیوچر آیرواسپیس (Future Aerospace) گزارشی منتشر کرده است که بر اساس آن در پایان سال ۲۰۱۸، ۱۴۱ شرکت خصوصی چینی در صنعت هوافضا فعال بودند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14669
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها