افزایش بودجه هوافضا در لایحه بودجه سال 96

0 1,297

رئیس کمیته هوافضا از افزایش بودجه هوافضا در لایحه بودجه سال 96 خبر داد. محمدرضا منصوری رئیس کمیته هوافضا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اسپاش گفت: بودجه امسال صنایع هوافضا طبق سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در لایحه بودجه 96 افزایش یافته است.

وی افزود: افزایش 5 درصدی بودجه صنایع نظامی و به خصوص حوزه هوافضا نهایی خواهد شد تا به صورت متممی هم در صنایع هواپیمایی و هم در صنایع هوافضا در بودجه اضافه شود.

رئیس کمیته هوافضا تاکید کرد: ارزش افزوده در صنایع هوافضا بسیار زیاد است اگر ارزش افزوده خودرو کیلویی 15هزارتومان باشد در بحث هواپیمایی 100 برابر است، بنابراین ما باید به سمت سرمایه‌گذاری بیشتر در صنایع هوایی و یا فضایی به ویژه در تولید هواپیمای جنگی پیش برویم به طوریکه در این عرصه خودکفا شویم.

گفتنی است در بودجه سال 95، دو هزار و چهارصد میلیارد ریال به بخش هوافضا اختصاص یافت، این ارقام نشان نشان می دهد که دولت در چند بخش مربوط به مرکز ملی فضایی، سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه فضایی و پژوهشگاه هوافضا، بودجه های مجزا برای حوزه فناوری فضایی در سال گذشته در نظر گرفت که در ادامه مختصری از این آمارها اعلام می‌شود.

مرکز ملی فضایی بودجه مجزا گرفت


مرکز ملی فضایی پس از تعیین بودجه سال ۹۴ ایجاد شد و دولت ردیف بودجه‌ای برای آن درنظر نگرفت. اما دولت در بودجه سال ۹۵ ردیف بودجه ای مجزا برای مرکز ملی فضایی از محل بودجه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری پیش بینی کرد، به نحوی که در بودجه سال ۹۵ مبلغ ۲ میلیارد ریال برآورد هزینه و ۳ میلیارد ریال برای تملک دارایی های سرمایه ای آن درنظر گرفته شد.

افزایش بودجه پژوهشگاه هوافضا در سال ۹۵


در همین حال برای پژوهشگاه هوافضا نیز از محل بودجه وزارت علوم تحقیقات و فناوری، ۸۹ میلیارد ریال بودجه هزینه ای درنظر گرفته شده که این رقم در بودجه هزینه ای سال ۹۴ بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۶۸ میلیون ریال بود. در همین حال برای این پژوهشگاه، ۱۰۰ میلیارد ریال بودجه اختصاصی، ۸۶ هزار و ۷۵۸ میلیون ریال بودجه تملک دارایی های سرمایه ای و در مجموع ۲۷۵ هزار و ۷۵۸ میلیون ریال بودجه درنظر گرفته شد.

دولت در بودجه سال 95 از محل اعتبارات موضوع اجرای بند ۸-۲ سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری نیز برای پژوهشگاه هوافضا بودجه جداگانه اختصاص داد که بودجه هزینه ای برای این طرح، ۸۸ میلیارد ریال و اعتبارات تملک سرمایه ای ۱۸۰ میلیارد ریال و در مجموع ۲۶۸ میلیارد ریال بود.

بودجه سازمان فضایی و پژوهشگاه ذیل آن به ۱۷۱ میلیارد رسید


در حالی که بودجه هزینه ای سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی ایران در سال ۹۴ حدود ۱۳۴ میلیارد ریال اعلام شده بود، دولت با افزایش بودجه در این بخش، بودجه این دو سازمان زیرنظر وزارت ارتباطات را برای سال ۹۵ حدود ۱۷۱ میلیارد ریال پیش بینی کرد.

دولت در بودجه سال ۹۵ برای پژوهشگاه فضایی ایران از محل بودجه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ردیف بودجه قائل شد. براین اساس برآورد هزینه ای بودجه سال ۹۵ این پژوهشگاه ۱۳۵هزار و ۵۶ میلیون ریال اعلام شد که این رقم در سال 94 مبلغ ۱۰۰ هزار و ۶۲۰ میلیون ریال بوده است.

بودجه اختصاصی پژوهشگاه فضایی ایران یکهزار میلیارد ریال و بودجه تملک دارایی های سرمایه ای آن نیز ۸۵ میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود که در مجموع رقم یک هزار و ۲۲۰ میلیارد و ۵۶ میلیون ریال بودجه برای این پژوهشگاه پیش بینی شد.

از سوی دیگر برای سیاستهای کلی علم و فناوری، پژوهشگاه فضایی ایران نیز مشمول دریافت اعتباراتی به رقم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال شد.

همچنین به سازمان فضایی ایران نیز از ردیف بودجه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبلغ ۱۳۵ هزار و ۶۳۴ میلیون ریال تعلق گرفته که این بودجه مربوط به برآورد هزینه ای ۳۵ هزار و ۶۳۴ میلیون ریال و اعتبارات تملک دارایی ها ۱۰۰ میلیارد ریال بود این در حالی است که سال 94 به سازمان فضایی ایران در بخش برآورد هزینه ای ۳۳ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال بودجه تعلق گرفته بود.

در ردیف اعتبارات متفرقه بودجه نیز به سازمان فضایی ایران برای فعالیت های فضایی ۱۷۰ هزار میلیون ریال و برای توسعه فناوری و کاربردهای فضایی ۳۰۰ میلیارد ریال بودجه تعلق گرفت. همچنین در این ردیف بودجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز برای حفظ نقاط مداری و ماهواره ۶ هزار میلیارد ریال بودجه کسب  کرد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1464
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها