کشف سیاره‌ای با ابعاد زمین در کمربند حیات

تلسکوپ تس (TESS) متعلق به ناسا برای اولین بار در طول مأموریتش موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی (exoplanet) با اندازه‌ای در حدود اندازه زمین شد که در کمربند حیات ستاره مادر قرار دارد. پیش از این و در مأموریت‌‌های قبلی تنها چند سیاره فراخورشیدی با این ویژگی‌ها کشف شده بودند.

این سیاره فراخورشیدی که TOI 700 d نام دارد در فاصله حدوداً ۱۰۰ سال نوری از زمین واقع شده است. فاصله نسبتاً کم این سیاره از زمین آن را به سوژه‌ای مناسب برای انجام رصدهای تکمیلی با کمک تلسکوپ‌های بزرگ‌تر تبدیل می‌کند. لازم به توضیح است سیاره فراخورشیدی به سیاره‌ای اطلاق می‌شود که خارج از منظومه شمسی قرار دارد و به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش‌ است.

تلسکوپ تس علاوه بر سیاره فراخورشیدی مذکور، دو سیاره دیگر را نیز به دور ستاره TOI 700 شناسایی کرده است. ستاره TOI 700 یک کوتوله سرخ (red dwarf) است که از خورشید کوچک‌تر و سردتر می‌باشد و از سه سیاره میزبانی می‌کند. درونی‌ترین سیاره که TOI 700 b نام دارد از نظر اندازه مشابه زمین است و هر ۱۰ روز یک بار به دور ستاره مادر می‌گردد. سیاره وسط یا TOI 700 c حدود ۲.۵ برابر زمین بوده و هر بار گردش آن به دور ستاره مادر ۱۶ روز طول می‌کشد.

جذاب‌ترین سیاره این منظومه اما سیاره بیرونی آن است؛ TOI 700 d تنها حدود بیست درصد از زمین بزرگ‌تر است و هر ۳۷ روز یک بار به دور ستاره TOI 700 می‌چرخد. انرژی‌ دریافتی این سیاره فراخورشیدی از ستاره مادر معادل ۸۶درصد انرژی دریافتی زمین از خورشید می‌باشد. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که این سیاره در کمربند حیات واقع شده است؛ جایی که آب به صورت مایع می‌تواند در سطح سیاره وجود داشته باشد.

گفتنی است تلسکوپ نقشه‌برداری سیاره‌های فراخورشیدی گذران یا تس با هدف کشف سیاره‌های مشابه زمین به دور ستاره‌های نزدیک به فضا پرتاب شده است. اکنون و با بررسی داده‌های این تلسکوپ که در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شده به مرور اخبار اکتشافات هیجان‌انگیز آن منتشر می‌شود.

منبع دیجی‌کالا