طرح یک پژوهشگر برای جابجا کردن منظومه شمسی!

یک اخترفیزیکدان آمریکایی به نام متیو کاپلان (Matthew Caplan) از دانشگاه ایالت ایلینوی (Illinois State University) تحقیق جدیدی منتشر کرده که توضیح می‌دهد چگونه می‌توان با استفاده از یک موتور ستاره‌ای (Stellar engine) منظومه شمسی را جابه‌جا کرد. به‌گفته این محقق انتقال مکان منظومه شمسی از برخورد سیارک‌ها با زمین و انفجارهای عظیم ابرنواخترها جلوگیری می‌کند.

در این تحقیق، کاپلان از موتور ستاره‌ای به‌عنوان «پیشرانه کاپلان» یاد می‌کند. بنابر اظهارات او این موتور با جمع‌آوری هیدروژن و هلیوم خورشید به‌عنوان انرژی کار می‌کند. در مرحله بعد، این منابع سوختی به‌منظور فعال کردن دو جت پیشرانه به‌کار گرفته می‌شوند. جت اول که قدرتمند است با هلیوم کار می‌کند و موتور ستاره‌ای را به کار می‌اندازد. جت دوم نیز با استفاده از هیدروژن به خورشید فشار می‌آورد تا آن را حرکت دهد.

کاپلان اشاره می‌کند موتور ستاره‌ای او مبتنی بر اصول نیروی گرانش خورشید و شیوه تأثیرگذاری آن بر کنترل و مدار سیارات در منظومه شمسی کار می‌کند. این اخترفیزیکدان معتقد است اگر خورشید حرکت کند، سیارات دیگر نیز آن را دنبال می‌کنند. به‌گفته کاپلان موتور ستاره‌ای می‌تواند کل منظومه شمسی را طی ۱ میلیون سال، به‌مسافت ۵۰ سال نوری نسبت به موقعیت اصلی خود جابجا کند. وی ادعا می‌کند این میزان سرعت جابجایی برای در امان ماندن منظومه شمسی از تأثیرات یک ابرنواختر در نزدیکی ما کفایت می‌کند.