گوگل ۳۶ میلیون مایل مربع عکس ماهواره ای از زمین ثبت کرد

0 809

مطابق اعلام گوگل، این شرکت برای پروژه گوگل ارث (Google Earth) خود درمجموع ۳۶ میلیون مایل مربع تصاویر ماهواره‌ای با کیفیت اچ‌دی به‌ثبت رسانده است؛ این تصاویر شامل مناطقی است که ۹۸ درصد جمعیت جهان در آن‌ها متمرکز شده‌اند. به‌گفته گوگل همچنین بیش از ۱۰ میلیون مایل تصاویر برای پروژه استریت ویو (Street View) تهیه شده است؛ مسافتی که معادل ۴۰۰ بار گردش دور زمین می‌باشد. این نخستین بار است که گوگل آماری درباره مقیاس سرویس مذکور ارائه می‌دهد.

استریت‌ویو به معنای نمای خیابان، یک فناوری است که عکس‌های سراسرنما را در گوگل ارث و گوگل نقشه‌ها برای خیابان‌ها قابل مشاهده می‌کند. این سرویس در سال ۲۰۰۷ آغاز به کار کرد و فقط شامل چند شهر از ایالات متحده می‌شد؛ اما به‌تدریج گسترش پیدا کرد و شهرهای زیادی از تمامی جهان را در بر گرفت.

شایان ذکر است تصاویر ماهواره‌ای گوگل با استفاده از داده‌های ماهواره‌های لندست (Landsat) ناسا تهیه شده‌اند. لندست نام مجموعه‌ای از ماهواره‌های سنجش‌ازدور ناسا می‌باشد که برای جمع‌آوری اطلاعات از منابع زمینی در یک چهارچوب منظم و نظام‌مند طراحی شده‌ است. لندست ۸ جدیدترین ماهواره از این گروه است که در فوریه‌۲۰۱۳ به فضا پرتاب شد. از اطلاعات این ماهواره‌ها می‌توان در تعیین کاربری اراضی، اکتشاف‌های زمین‌شناسی، کانی‌شناسی، مدیریت جنگل‌داری، کشاورزی و نقشه‌نگاری استفاده نمود.

به‌علاوه، گوگل اطلاعاتی نیز در ارتباط با روش‌های ثبت عکس‌های به‌کاررفته در این سرویس منتشر کرده است. این شرکت برای این منظور از خودروهای استریت ویووی مجهز به دوربینی استفاده می‌کند که قادرند هنگام رانندگی از زوایای مختلفی عکس بگیرند. در مناطقی نیز که امکان رانندگی وجود ندارد، مانند مناطق حفاظت شده و یا دورافتاده، از افرادی که به کوله‌پشتی استریت ویو ترکر (Street View Trekker) مجهز شده‌اند، استفاده می‌شود. همچنین مطابق توضیح گوگل، این شرکت از روشی به نام فوتوگرامتری یا نقشه‌برداری هوایی به‌منظور اتصال چند عکس به‌یکدیگر استفاده می‌کند.

گوگل البته برای مدت‌ها برنامه‌های ماهواره‌ای جاه‌طلبانه‌ای داشت و در سال ۲۰۱۴ اقدام به خرید اسکای باکس (Sky Box) نمود؛ اسکای باکس نام یک شرکت تصویربرداری ماهواره‌ای با وضوح بالا است که به‌گفته گوگل در به‌روزرسانی‌های برنامه مپس (Maps) مفید بوده است.

طی چند سال گذشته، گوگل سعی کرده برنامه مپس را به‌گونه‌ای گسترش دهد تا نه فقط یک ابزار ناوبری صرف بلکه به عنوان منبعی از اطلاعات مهم و اساسی برای کاربران باشد. طی ماه‌های اخیر، این شرکت ویژگی‌هایی مانند مکان‌های تحویل غذا، اطلاعات مربوط به پرواز و رزرو هتل را به آن اضافه کرده است. اما مپس درحقیقت همواره در مورد مکان‌ها و نحوه دستیابی به آن‌ها بوده است؛ امری که شامل نمای بیرونی یک ساختمان خاص یا دانستن توپوگرافی یک منطقه خاص است.

منبع Cnet
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14501
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها