آماده‌ سازی اولین “نانوماهواره بلاروس”

0 907

دانشگاه ایالتی بلاروس در حال آماده سازی اولین نانوماهواره خود است، نانوماهواره‌ها نوعی از ماهواره‌های شناخته شده سبک و ارزان در جهان هستند که قابلیت‌های ماهواره های سنگین برای سنجش از راه دور از زمین را نیز دارند.
  این نانوماهواره تنها 2kg وزن داشته که علت این کاهش وزن، استفاده از قطعات پیرینتر 3 بعدی بوده و دارای ابعاد بسیار کوچک – 20x10x10cm و  تجهیزات هسته ای،  یک هدایتگر، طیف سنج اشعه، سنسور مادون قرمز و مقاوم در برابر تشعشع است.

 

دانشگاه ایالتی بلاروس در نظر دارد این نانو ماهواره را در اواخرسال 2017 یا اوایل  2018 در مدار قرار دهد.این دانشگاه برای این نانوماهواره یک گیرنده رادیویی کوچک متصل به یک نوت بوک طراحی کرده که برای هدایت آن کفایت می کند و همچنین  برای این ماهواره تنها یک مرکز کنترل  و یک ایستگاه دریافت داده، ایجاد کرده است. متخصصان این دانشگاه یک وب سایت اختصاصی طراحی کرده اند که اجازه می دهد تا تعداد زیادی از کاربران اطلاعات این ماهواره را بدست بیاورند.

در حال حاضر متخصصان دانشگاه ایالتی بلاروس در حال برنامه ریزی برای ساخت نانوماهواره دیگری نیز هستند و برنامه هایی برای همکاری با کشورروسیه در این زمینه وجود دارد.
گفتنی است چنین فضاپیمایی بسیار ارزان تر از ماهواره های بزرگ است.برای ماهواره های بزرگ ممکن است بیش از صدها نفر و هزاران دلار هزینه شود این در حالی است که نانو ماهواره ها بسیار ارزان‌تر بوده علاوه بر این سرعت بالای تولید و ورود آن به مدار به عنوان بخشی از یک خوشه ماهواره، از فواید دیگر آن است که اجازه می دهد آزادانه آزمایش فن آوری های جدید و آزمایش مرحله بندی روی آن انجام شود اما یک دسته از این نانوماهواره ها قادر به ارائه مقدار داده هایی  به زمین هستند در حالی که که یک ماهواره بزرگ قادر به پوشش داده ها در همان زمان است.

 

برخی از افراد بر این باورند که آینده اکتشافات فضایی متعلق به این فضاپیماهای بسیار کوچک است چنین ماهواره‌هایی برای اهداف آموزش و پرورش بسیار موثر هستند و دانشجویان دانشگاه‌ها می توانند در ایجاد و راه اندازی این نوع فضاپیماها گام بردارند.
ایده تولید یک نانوماهواره در پایان قرن 20 توسط دانشگاه استنفورد با انگیزه آموزشی ایجاد شد. هم اکنون ژاپن نیز به دنبال راه اندازی ماهواره های کوچک تخصصی است. کشور هند هم راه اندازی 104 ماهواره  کوچک را در مدتی کوتاه در برنامه های  پیش روی خود قرار داده است.
 تا کنون 96 نانوماهواره توسط کشور آمریکا برای سنجش از راه دور زمین با وضوح دو مترفرستاده شده‌ا‌ند.

منبع Belarus news
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1449
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها