اسپیس‌ایکس در صدد کاهش روشنایی ماهواره‌های استارلینک

شرکت اسپیس‌‌ایکس (SpaceX) قصد دارد به‌منظور رفع مشکلات ایجادشده توسط ماهواره‌های اینترنتی استارلینک (Starlink) برای رصدهای نجومی، یکی از ۶۰ ماهواره‌ای را که اواخر ماه دسامبر به این منظومه ماهواره‌ای اضافه می‌کند، مجهز به پوششی نماید تا از خاصیت انعکاسی آن کاسته و اختلال در رصدهای فضایی را به حداقل برساند.

این شرکت در جریان اجرای طرح اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای استارلینک تاکنون ۱۲۰ ماهواره اینترنتی را در مدار قرار داده و در چند سال آینده هزاران ماهواره دیگر را نیز به این منظومه اضافه خواهد کرد. به فاصله کوتاهی پس از پرتاب نخستین دسته از این ماهواره‌ها که در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) سال جاری میلادی انجام شد، ستاره‌شناسان متوجه روشنی بیش از اندازه این ماهواره‌ها شدند و در مورد اختلالی که این منظومه ماهواره‌ای در پژوهش‌های علمی و چشم‌انداز آسمان شب ایجاد خواهد کرد، ابراز نگرانی کردند.

حال گوین شاتول (Gwynne Shotwell)، مدیر فنی ارشد اسپیس‌ایکس، اعلام کرده این شرکت از همان روز اول این نگرانی‌ها را جدی گرفته و می‌خواهد از اینکه پروژه مذکور برای علاقه‌مندان به نجوم، به‌خصوص کودکان دوستدار ستاره‌شناسی، مشکلی ایجاد نمی‌کند اطمینان حاصل نماید.

شاتول در مقر شرکت اسپیس‌ایکس و در جمع خبرنگاران گفت: «این شرکت در بخش تحتانی یکی از ۶۰ ماهواره‌ای که اواخر ماه دسامبر (دهه اول دی ماه) به فضا پرتاب می‌شود، پوششی قرار خواهد داد تا جلوی انعکاس شدید نور توسط آن گرفته شود.» به گفته شاتول این تنها یک طرح آزمایشی است و هنوز معلوم نیست که نتیجه بخش باشد یا خیر. شاتول در بخش دیگری از اظهارات خود اذعان کرد هیچکدام از عوامل و دست‌اندرکاران اسپیس‌ایکس در زمان طراحی اولیه ماهواره‌ها انتظار بروز چنین مشکلی را نداشتند.

به‌گفته شاتول، این که علاقه‌مندان به نجوم وقتی با تلسکوپ به آسمان نگاه می‌کنند، یکی از ماهواره‌های منظومه استارلینک را ببینند امری جالب توجه است؛ اما آن‌ها باید قادر به رصد سیارات دیگر نیز باشند و چیزی مانع این کار نباشد.

اسپیس‌ایکس در نظر دارد طی سال آینده میلادی هر دو تا سه هفته یک بار گروه‌های ۶۰تایی ماهواره‌های اینترنتی استارلینک را به مدار بفرستد تا بتواند منظومه ماهواره‌ای مورد نظر خود را جهت ارائه خدمات اینترنتی به مردم جهان تا اواسط سال ۲۰۲۰ تکمیل نماید.

منبع خبرگزاری ایرنا