هشدار پوتین در خصوص نظامی‌سازی فضای بیرونی زمین توسط آمریکا و ناتو

0 598

ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس‌جمهوری روسیه، با بیان اینکه ساختارهای سیاسی و نظامی آمریکا فضای بیرونی زمین را صحنه جنگ می‌داند، اعلام کرد ایالات متحده قصد دارد در فضا عملیات نظامی انجام دهد، درحالی‌که روسیه با این کار مخالف است.

پوتین در نشست‌ خود با مقامات نظامی روسیه در شهر سوچی (Sochi) با اظهار اینکه رهبران نظامی و سیاسی آمریکا به صورت آشکارا فضای خارج از زمین را به‌عنوان عرصه‌ای برای انجام اقدامات نظامی درنظر‌ می‌گیرند، گفت: «ایالات متحده در حال سرعت بخشیدن به ایجاد نیروهای فضایی به منظور حفظ برتری راهبردی خود در این زمینه است.»

رئیس جمهور روسیه با بیان این موضوع که این کشور با نظامی کردن فضا مخالف است، عنوان کرد: «کشورهای پیشرفته جهان به طور فعالانه و با سرعت در حال توسعه سامانه‌‌های فضایی مدرن و ماهواره‌های دومنظوره با هدف بهره‌برداری نظامی از فضای بیرونی زمین هستند و روسیه نیز باید همین کار را انجام دهد.» وی افزود: «این وضعیت ما را ملزم می‌کند تا به تقویت صنایع فضایی و موشکی خود توجه بیشتری داشته باشیم.»

شایان ذکر است فرماندهی فضایی ارتش ایالات متحده (U.S. Space Command) از ۲۹‌اوت (۷‌شهریور) سال جاری میلادی رسماً آغاز به کار کرد. این واحد متشکل از ۸۷ نفر تحت فرماندهی ژنرال نیروی هوایی، جان ریموند (John Raymond)، که توسط مجلس سنای آمریکا (United States Senate) به عنوان اولین فرمانده این نیروها انتخاب شده است، فعالیت می‌کنند. به گفته مایک پنس (Mike Pence)، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، انتظار می‌رود شاخه نظامی نیروی فضایی تا سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شود که البته این امر مستلزم جلب موافقت کنگره (U.S. Congress) و تأمین بودجه مورد نیاز است.

پوتین همچنین در این نشست از تلاش‌های ناتو (NATO) برای نظامی‌سازی فضای خارج از زمین ابراز نگرانی کرد. این اظهار نظر پس از آن صورت می‌گیرد که ینس استولتنبرگ (Jens Stoltenberg)، دبیر کل ناتو، در جلسه وزرای دفاع کشورهای عضو این سازمان که در ۲۰‌نوامبر در بروکسل برگزار شد، از قصد سازمان یادشده برای اعلام فضای بیرونی، پس از زمین، دریا، هوا و حوزه سایبری، به‌عنوان پنجمین «حوزه عملیاتی» با هدف اتحاد نظامی خبر داد؛ تصمیمی که در بیانیه ناتو مربوط به جلسه اعضای این سازمان در روزهای ۳و۴دسامبر در لندن، بر انجام آن تأکید شده است. در قسمتی از این بیانیه آمده است: «ما با آگاهی از اهمیت فضای خارج از زمین در بحث مقابله با چالش‌های امنیتی، ضمن توجه به قوانین بین‌المللی، آن را به عنوان یک حوزه عملیاتی اعلام کرده‌ایم.»

ممکن است این تصمیم جدید ناتو به دنبال اقدامات اخیر دو قدرت فضایی بزرگ عضو این سازمان، آمریکا و فرانسه، برای افزایش تعهداتشان به دفاع هوایی اتخاذ شده باشد. در سال‌های اخیر، حوزه فضای بیرونی با توجه به تلاش فعالان دولتی و خصوصی برای اصرار بر نفوذ هرچه بیشتر خود در آن، به عرصه‌ای پرازدحام و پر‌ از‌ مشاجره و رقابت تبدیل شده است؛ مسئله‌ای که می‌توان شواهد آن را در آزمایش‌های ضد ماهواره‌ای آمریکا، چین و به تازگی هند جستجو کرد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14440
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها