سرویس تهیه نقشه برنامه کوپرنیک برای ایران فعال شد

0 725

دکتر مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی و معاون وزیر ارتباطات، با انتشار توئیتی از فعال‌سازی سرویس تهیۀ نقشۀ سریع برنامۀ کوپرنیک (Copernicus) آژانس فضایی اروپا (ESA) برای ایران خبر داد.

وی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «مذاکرات لازم انجام و سرویس تهیۀ نقشۀ سریع برنامۀ کوپرنیک آژانس فضایی اروپا فعال شد. تصاویر ماهواره‌ای با توان تفکیک مکانی بالا در سریع‌ترین زمان ممکن از مناطق زلزله‌زده دریافت و به‌زودی موقعیت، تعداد و میزان تخریب ساختمان‌ها در این مناطق با دقت تعیین خواهند شد.»

کوپرنیک، برنامۀ سنجش‌از‌دور زمین است که با استفاده از ماهواره‌ها روزانه تصاویری را با قدرت تفکیک مکانی بالا فراهم می‌کند. این سامانه داده‌های جوی، دریایی، خشکی و همچنین داده‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی و مدیریت بحران و شرایط اضطراری و امنیت را به رایگان در اختیار قرار می‌دهد. برنامۀ کوپرنیک از سال ۲۰۱۴ آغاز به کار کرد و مدیریت آن را کمیسیون اروپا (European Commission) با همکاری آژانس فضایی اروپا بر عهده دارد. این آژانس گروهی از ماهواره‌های نوین به نام سنتینل (Sentinel) را برای این برنامه توسعه داده است. ماهواره‌های سنتینل تهیه داده‌های هواشناسی، اپتیکی و راداری را برعهده دارند.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14331
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها