کشف دیوار کهن ۱۱۵ کیلومتری در غرب ایران به کمک تصاویر ماهواره‌ای

0 890

یک باستان‌شناس ایرانی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای بقایای یک دیوار سنگی باستانی در غرب ایران به طول ۱۱۵ کیلومتر را شناسایی کرد. در تصویر ماهواره‌ای زیر که در تاریخ ۳۱ ژوئیه سال جاری میلادی توسط ماهواره سنجش از دور WorldView-2 ثبت شده، این دیوار سنگی قابل مشاهده است.

سجاد علی‌بیگی دانشجوی دکتری رشته باستان‌شناسی دانشگاه تهران در مقاله‌ای که در نشریه Antiquity منتشر شده نوشته است بقایای این دیوار در منطقه سر پل ذهاب در غرب ایران شناسایی شده و شامل یک میلیون متر مکعب سنگ است که ساخت آن نیازمند نیروی کار، زمان و مصالح قابل توجهی بوده است. بقایای این دیوار سنگی کهن از کوهستان بمو در شمال آغاز می‌شود و تا نزدیکی روستای ژاومرگ در جنوب امتداد می‌یابد. در حالی که باستان‌شنان از وجود این دیوار خبری نداشتند اما ساکنین نزدیک به این دیوار از دیرباز آن را با نام گاوری (Gawri) می‌شناختند. 

گفتنی است ماهواره WorldView-2 متعلق به شرکت دیجیتال‌گلوب (DigitalGlobe) از زیرمجموعه‌های شرکت ماکسار (Maxar Technologies) یک ماهواره سنجش از دور تجاری می‌باشد که توسط شرکت بال آئرواسپیس (Ball Aerospace & Technologies) ساخته است. این ماهواره در اکتبر سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شد و اکنون در فاصله ۷۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14308
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها