چه تعداد ماهوارهبر کوچک در دست توسعه است؟

مقالهای که در کنگره بینالمللی فضانوردی ۲۰۱۹ (International Astronautical Congress) منتشر شده است حکایت از موج خروشان توسعه ماهوارهبرهای کوچک دارد. از ۱۴۸ ماهوارهبر شناختهشدهای که در صنعت ماهوارهبرهای کوچک در حال توسعه هستند، حدود ۴۰ مورد را تقریبا میتوان شکستخورده قلمداد کرد اما با این حال تعداد شرکتهایی که برای ورود به این بازار تلاش میکنند هنوز رو به افزایش است.
کارلوس نیدراستراسر (Carlos Niederstrasser) از مهندسین شرکت نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) که بازار ماهوارهبرهای کوچک را رصد میکند میگوید دولتها، شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر، بانکها و سرمایهگذاران خصوصی طی سالهای اخیر بیش از ۲ میلیارد دلار در توسعه ماهوارهبرهای کوچک سرمایهگذاری کردهاند. وی در تازهترین گزارش خود ماهوارهبرهایی با قابلیت حمل محموله سبکتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم را که برای آمریکا در دسترس هستند، مطالعه کرده است.
از بین ۱۴۸ ماهوارهبر کوچک مذکور تا کنون ۸ مورد شامل ۳ ماهوارهبر آمریکایی و ۵ ماهوارهبر چینی با موفقیت پرواز کردهاند و ۴۱ ماهوارهبر نیز در برنامه توسعه فعال قرار دارند. ۵۸ پروژه دیگر نیز وجود دارد که با وجود نداشتن برخی معیارها برای فعال بودن، نیدراستراسر آنها را «دارای ارزش زیر نظر گرفتن» معرفی میکند. به عنوان مثال برخی شرکتها به صورت پنهانی فعالیت کرده و اطلاعاتی منتشر نمیکنند، برخی دیگر هم تمامی بخشهای ماهوارهبر را به تنهایی توسعه نمیدهند.
۲۳ مورد از ماهوارهبرهای کوچکی که نیدراستراسر در گزارشهای قبلی خود به آنها اشاره کرده بود در این گزارش حذف شدهاند چرا که یا پروژه توسعه متوقف شده است و یا شرکت مسئول پروژه به کلی منحل گردیده است. وی برای فعال در نظر گرفتن پروژهها، در دسترس بودن اطلاعاتی از جمله رویکرد فناورانه شرکت، تعداد مراحل ماهوارهبر، نحوه پرتاب آن و… و میزان پیشرفت در جذب سرمایه را معیار قرار میدهد. طبق بررسیهای نیدراستراسر برای توسعه یک ماهوارهبر کوچک حدودا ۲۰۰ میلیون دلار با یک تلرانس ۵۰ میلیون دلاری بودجه لازم است.
شرکتهای آمریکایی ۲۱ مورد از ماهوارهبرهای کوچکی را که نیدراستراسر فعال در نظر میگیرد، تشکیل دادهاند. ضمنا ۷ پروژه متعلق به کشور چین و ۴ پروژه از اسپانیا در این لیست وجود داشته و کشورهای آلمان، بریتانیا، هند و ژاپن نیز هرکدام با ۳ پروژه از دیگر کشورهایی هستند که بیش از یک ماهوارهبر کوچک در دست توسعه دارند.
با وجود همه اطلاعات در دسترس، هنوز الگوی خاصی در قیمتگذاری ارسال محمولهها به فضا مشاهده نشده است. نیدراستراسر میگوید برخی توسعهدهندگان برای جذب مشتری هزینه ارسال محموله را پایین میآورند و برخی دیگر بر توسعه قابلیت ارسال محموله به مدارهایی خاص با قیمتهای بالاتر تکیه دارند.