نرم‌افزار مدیریت مزرعه با همکاری یک اپراتور منظومه ماهواره‌ای

0 657

علیرضا فتحی: امروزه کشاورزی به علت محدودیت‌های منابع آبی، بازار رقابتی و نیاز به بهره‌وری حداکثری، به سادگی گذشته نیست. برای موفقیت در این صنعت، مفهوم کشاورزی دقیق (Precision agriculture) مطرح شده است که با استفاده از ماهواره‌ها، پهپادها و سامانه‌های جغرافیایی مکان‌پایه بازده محصولات را افزایش می‌دهد. در مطلب حاضر به معرفی یکی از نرم‌افزارهای کشاورزی دقیق می‌پردازیم که با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای یکی از اپراتورهای معروف بازار منظومه‌های ماهواره‌ای تجاری، به ارائه خدمات کشاورزی دقیق می‌پردازد.

نرم‌افزار فارم کامند (Farm Command) که توسط شرکت کانادایی فارمرز اج (Farmers Edge) توسعه یافته، از نرم‌افزارهای معروف کشاورزی دقیق است که به کمک تصاویر ماهواره‌های دوو (Dove) و منظومه اسکای ست (SkySat) متعلق به شرکت آمریکایی پلنت (Planet) و یادگیری ماشینی به بیش از ۲۰ میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی در سرتاسر دنیا خدمات ارائه می‌کند. فارمرز اج در سال ۲۰۰۵ توسط دو مهندس کشاورزی در کانادا تاسیس شد و اکنون بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل دارد.

فارم کامند که در دو نسخه تحت وب و مخصوص تلفن همراه عرضه شده است، به صورت اتوماتیک از تمام منابع معرفی‌شده اطلاعات مرتبط با زمین کشاورزی را جمع‌آوری کرده و کشاورز را در اتخاذ تصمیمات یاری می‌کند. در صفحه اصلی این نرم‌افزار مطابق تصویر زیر اطلاعات هواشناسی، اعلان‌ها، مزارع تحت نظارت و تجهیزات تحت مالکیت مزرعه‌دار مشخص شده‌اند، ضمن اینکه نمایش اطلاعات در صفحه نخست این نرم‌افزار قابل شخصی‌سازی نیز می‌باشد.

نقشه‌هایی که نرم‌افزار فارم کامند در اختیار کشاورز قرار می‌دهد، نسبت به دیگر نرم‌افزارهای کشاورزی دقیق از تنوع فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. با استفاده از تصاویر چند طیفی ماهواره‌های شرکت پلنت، این نرم‌افزار نقشه‌های میزان بازدهی و سلامت محصولات، نقشه سمپاشی و مقدار مواد شیمیایی موجود در محصولات، نقشه‌های تداخل (Overlap Maps) که نشان‌دهنده میزان کوددهی و تداخل کاشت بذرهای مختلف می‌باشند، نقشه‌های شاخص نرمال‌شده تفاوت پوشش گیاهی (NDVI) که نشانگر پیشرفت محصولات از کاشت تا برداشت هستند، نقشه‌های گستردگی (Variation Maps) برای نمایش موارد غیرعادی در محصولات و شناسایی آفات، نقشه‌های کیفیت خاک، پستی و بلندی‌های زمین، رطوبت و…. را برای کشاورز به نمایش می‌گذارد.

از دیگر ویژگی‌های فارم کامند می‌توان به پیش‌بینی شرایط آب و هوایی ۱۰ روز آینده زمین کشاورزی، مقایسه میزان آبیاری مورد نیاز محصولات با مقدار واقعی آبرسانی و مدیریت زمان‌های آبیاری، نظارت بر میزان رطوبت خاک در ۷ روز گذشته، پیش‌بینی آن برای ۷ روز آینده و صدور هشدار در صورت ناکافی بودن رطوبت و حتی مدیریت تک تک ماشین‌آلات کشاورزی (از میزان مصرف سوخت گرفته تا تاثیرات آن‌ها بر دما و رطوبت محصولات) اشاره کرد.

شرکت فارمرز اج خدمات خود را با قیمت‌های ماهانه ۱.۵ تا ۶ دلار برای هر جریب ارائه می‌دهد. در همه سرویس‌ها تصاویر ماهواره‌ای به صورت روزانه ارائه می‌گردد اما خدماتی همچون حسگرهای زمینی، هواشناسی، نمونه‌برداری از خاک، مدیریت رطوبت خاک و پیشنهادات افزایش باروری زمین کشاورزی فقط برای سرویس‌های ۳.۵ و ۶ دلاری این شرکت ارائه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شرکت می‌توانید به این لینک مراجعه نمایید.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14213
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها