تصمیم چین برای ساخت هواپیمای فضایی

0 779

شرکت چینی آئرواسپیس ساینس اند ایندستری (China Aerospace Science & Industry Corporation Limited به اختصار CASIC) که یک شرکت دولتی است اعلام کرده مشغول ساخت یک هواپیمای فضایی چند بار مصرف و مشابه هواپیمای مرموز X-37B آمریکا است.

در حال حاضر میزان پیشرفت طراحی این هواپیما و همچنین برنامه نخستین پرواز آن مشخص نیست. به اعتقاد برخی ناظران X-37B احتمالاً یک اسلحه با قابلیت دستکاری ماهواره‌های دشمن است. اگر این امر صحت داشته باشد، هواپیمای فضایی چین نیز می‌تواند یک تهدید نظامی به‌ حساب آید.

نکته قابل ذکر در مورد تفاوت‌های این دو هواپیمای فضایی این است که X-37B همراه یک حامل فضایی فالکون ۹ (Falcon 9) متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) به فضا پرتاب می‌شود؛ اما نمونه چینی زیر بال‌های یک هواپیمای بزرگ به آسمان ارسال می‌گردد.

X-37B ساخت شرکت بوئینگ (Boeing) که با عنوان سازه آزمایشی مداری (Orbital Test Vehicle به اختصار OTV) نیز شناخته می‌شود، از لحاظ ظاهری یک مدل کوچک‌شده از شاتل فضایی بازنشسته سازمان ناسا (NASA) به نظر می‌رسد. اکثر محموله‌های این هواپیمای فضایی تاکنون محرمانه بوده و تنها مورد آن که به صورت رسمی تأیید شده یک پخش‌کننده حرارتی با نام ASETS-II می‌باشد که برای بررسی عملکرد حرارتی هواپیما در مدار بر روی آن نصب شده است.

پروژه X-37B ابتدا توسط متخصصان ناسا کلید خورد اما از سال ۲۰۰۴ به پنتاگون (The Pentagon) واگذار شد. این فضاپیمای نیروی هوایی آمریکا (United States Air Force) که پروژه‌ای محرمانه به شمار می‌رود ۹ متر طول دارد و در ۲۲ آوریل سال ۲۰۱۰ برای اولین بار به فضا پرتاب شد. گفتنی است سرعت این فضاپیما به بیش از ۲۸۰۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. نیروی هوایی آمریکا هدف از پرتاب این فضاپیما را آزمایش و توسعه عملیاتی فناوری‌های حمل و نقل فضایی با قابلیت استفاده مجدد عنوان کرده اما به باور برخی اهداف نظامی بسیاری پشت آن پنهان شده است.

شایان ذکر است تلویزیون دولتی چین نخستین بار در سال ۲۰۱۸ در رابطه با ایده ساخت هواپیمای فضایی خود اخباری منتشر کرد. تصویر همراه گزارش خبری پخش شده در آن زمان یک هواپیمای عظیم دو موتوره را نشان می‌داد که هواپیمای فضایی تک موتوره را به ارتفاع بالا می‌برد. در مرحله بعد هواپیمای فضایی با کمک تک موتور خود به مدار زمین می‌رود تا قادر به قرار دادن ماهواره‌های کوچک در فضا باشد.


این هواپیمای فضایی مانند یک هواپیمای عادی به زمین بازمی‌گردد و فرود می‌آید. طبق اخبار منتشر شده هواپیمای مذکور احتمالاً در ۲۰۳۰ آماده ارسال به مدار زمین باشد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14058
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها