نقشه‌برداری دقیق ماهواره‌ای از یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی با هوش مصنوعی

0 747

تهیه نقشه‌های دقیق از یخ‌های دریایی برای امنیت کشتی‌رانی حیاتی است. ذوب یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی باعث شده است تولید نقشه‌های روزآمد و با جزئیات بسیار مهم باشد. سال‌هاست که از روش‌های دستی برای تهیه نقشه‌های یخ از داده‌های ماهواره‌ای چند حسگری بهره گرفته می‌شده که به علت گستردگی اقیانوس منجمد شمالی زمان‌بر است. به همین دلیل به روشی خودکار برای تهیه نقشه‌های یخ از داده‌های ماهواره‌ای نیاز است. اینجاست که هوش مصنوعی به یاری می‌آید.

پژوهشگران موسسه هواشناسی دانمارک (Danish Meteorological Institute) پروژه‌ای برای تشخیص خودکار و هوشمند یخ‌های دریایی آغاز کرده‌اند که محصولات خودکار یخ دریایی (Automated Sea Ice Products به‌اختصار ASIP) نام گرفته است. هدف این پروژه توسعه روشی خودکار است که اطلاعات سریع‌تر و دقیق‌تری از یخ‌های دریایی برای افزایش بهره‌وری و ایمنی دریانوردی در اقیانوس منجمد شمالی فراهم کند. این پروژه از شبکه عصبی پیچشی برای تشخیص یخ‌ها استفاده می‌کند که با انبوهی از نقشه‌های یخ قبلی آموزش داده شده است. شبکه‌های عصبی ابزارهایی محاسباتی برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی هستند که با الگوگیری از نورون‌های مغزی ساخته شده‌اند. این شبکه‌ها پارامترهای خود را براساس داده‌های پیشین تنظیم می‌کنند که به آن‌ها امکان یافتن پاسخ درست برای ورودی‌های بعدی را فراهم می‌کند. این فرآیند مشابه یادگیری در مغز انسان است و به همین دلیل به آن آموزش شبکه عصبی گفته می‌شود. علاوه بر استفاده از هوش مصنوعی در این پروژه تصاویر ماهواره سنتینل-۱ (Sentinel-1) با اطلاعات حسگرهای ماهواره‌ای دیگر مانند داده‌های ریزموج تهیه‌شده با ای‌ام‌اس‌آر۲ (AMSR2 سرواژه Advanced Microwave Scanning Radiometer 2) ترکیب می‌شود تا ابهامات تصاویر تهیه‌شده با ماهواره‌های رادار روزنه مصنوعی یا سار (SAR) برطرف شود.

صندوق نوآوری دانمارک (Innovation Fund Denmark) از این پروژه حمایت می‌کند. قرار است این محصول به صورت خدمتی رایگان در اختیار کاربران عمومی و تجاری قرار گیرد.


منبع esa
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14043
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها