مجهز شدن نمونه اولیه فضاپیمای استارشیپ به سه موتور رپتور

0 725

نمونه اولیه فضاپیمای استارشیپ ام‌کا۱ (Starship Mk1) متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) برای نخستین بار به سه موتور رپتور (Raptor) مجهز شد. نصب این موتورهای غول‌آسا موفقیت مهمی برای این شرکت به حساب می‌آید.

بر اساس جدیدترین اظهارات ایلان ماسک (Elon Musk)، رئیس اسپیس‌ایکس، فضاپیمای استارشیپ در نهایت قرار است توان خود را از سه موتور رپتور مخصوص فعالیت در محیط خلاء (RVac) و همچنین سه موتور مخصوص شرایط سطح دریا (Sea Level به اختصار SL) تأمین نماید. البته مشخص نیست که موتورهای RVac آمادگی پشتیبانی از پرواز‌های آزمایشی نمونه‌های اولیه این فضاپیما مانند Mk1 و Mk2 را داشته باشند؛ بدین معنی که ممکن است در حال حاضر سه موتور SL به‌عنوان تنها موتورهای پیشرانش این نمونه‌ها در نظر گرفته شوند.

سه موتور SL در مجموع توان تولید ۶۰۰ تن نیروی پیشران را خواهند داشت. حامل فضایی استارشیپ به تنهایی و بدون داشتن محموله وزنی معادل ۲۰۰ تن دارد؛ این بدان معناست که فضاپیمای مذکور با این سه موتور در زمان پرتاب قادر به تولید ۴۰۰ تن نیروی پیشران خواهد بود.

موتور رپتور

موتور رپتور

شایان ذکر است موتور رپتور یک موتور عظیم الجثه بوده و از متان و اکسیژن به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. قرار است از این موتور در نسل جدید فضاپیماهای دو مرحله‌ای اسپیس‌ایکس استفاده شود. استارشیپ اخیرا طی یک پرواز آزمایشی با یک عدد موتور رپتور با سوخت متان، توانست با موفقیت یک سازه استوانه‌ای به قطر ۳۰ فوت را به ارتفاع ۱۵۰ متری سطح زمین برده و سپس آن را بازگرداند.

طبق اعلام اسپیس‌ایکس قرار است از این فضاپیمای ۱۸۰ فوتی برای حمل و نقل مسافر به مریخ و ماه و همچنین پرتاب ماهواره به مدار زمین استفاده شود. در حال حاضر این شرکت مشغول آماده‌سازی این فضاپیما در جنوب ایالت تگزاس است. ماسک مدتی پیش اعلام کرد که تیم تحت مدیریت وی فضاپیمای استارشیپ را تا اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی روی سطح ماه فرود می‌آورد و یک یا دو سال بعد از آن نیز انسان را با خود به سطح قمر زمین می‌رساند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14025
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها