معرفی وبسایت Planets For Kids

0 1,172

علیرضا فتحی: در آغاز عصر فضا، دانش و اطلاعات این حوزه تنها در اختیار دولت‌ها و تعداد محدودی از دانشمندان دو کشور آمریکا و شوروی بود. اما بنا بر انگیزه‌های مختلف، دولت‌ها، سازمان‌های فضایی و نهادهای مختلف در طول سالیان اخیر تلاش کرده‌اند که این اطلاعات در سطح صنایع تجاری، دانشگاه‌ها، مردم عادی و حتی کودکان گسترش یابد. امروزه سازمان‌های فضایی قدرتمند جهان همچون ناسا (NASA)، سازمان فضایی اروپا (ESA) و مرکز تحقیقات فضایی هند (ISRO)، و سازمان‌های غیر دولتی و مردم نهاد برای علاقه‌مندسازی کودکان به فضا، فضانوردی، نجوم و فناوری‌های فضایی اقدام به راه‌اندازی وبسایت‌های ترویجی فضایی برای کودکان کرده‌اند. در مطلب حاضر به معرفی وبسایت پلنتس فور کیدز (Planets for Kids) می‌پردازیم که یکی از وبسایت‌های موفق در زمینه ترویج دانش فضایی برای کودکان می‌باشد.

پلنتس فور کیدز قالب متداول وبسایت‌های ترویجی فضایی برای کودکان را رعایت کرده است. بدین معنی که کودکان با مراجعه به آن می‌توانند اطلاعاتی به زبان ساده در مورد کهکشان‌ها، ستاره‌ها، سیاره‌ها کسب کنند، پاسخی برای سوال‌های کنجکاوانه خود در مورد فضا بیایند، طرح‌های فضایی برای رنگ‌آمیزی دریافت کنند و ویدیوهای آموزشی را مشاهده نمایند.

با مراجعه به سایت پلنتس فور کیدز با ۸ بخش اصلی مواجه خواهید شد: سیاره‌ها، منظومه شمسی، کهکشان‌ها، قمرها، سیارک‌ها ، جهان، ماموریت‌های فضایی و حقایق جالب فضایی. هرکدام از این بخش‌ها شامل مقاله‌هایی به سبک و سیاق ویکیپدیا اما با زبانی ساده است که اطلاعاتی قابل فهم برای کودکان ارائه کند. برای مثال در تصویر زیر عنوان برخی مقاله‌های بخش سیاره‌ها قابل مشاده است.

در هر مقاله معرفی سیارات، اطلاعاتی از جمله مشخصات فیزیکی، تاریخچه نام‌گذاری، نحوه شکل‌گیری، امکان وجود حیات و حقایق جالب در مورد آن سیاره ارائه شده است. در بخش‌های دیگر نیز مقالات تقریبا همین سبک را دارند و بعضا اطلاعاتی در آن‌ها ارائه می‌شود که برای بزرگسالان نیز تازگی دارند.

یک بخش بسیار مفید سایت پلنتس فور کیدز، قسمت پاسخ به سوالات متداول در مورد فضا می‌باشد. سوال‌هایی از قبیل: چرا زمین گرد است؟ سیاهچاله چیست؟ منظومه چیست؟ چرا زمین به دور خود گردش می‌کند؟ اولین حیوانی که به فضا رفت چه بود؟ و…. سوال‌هایی هستند که در این بخش پاسخ داده می‌شوند.

دو بخش دیگر سایت که جنبه تعاملی هم دارند، بخش‌های رنگ‌آمیزی و کوییز هستند. در بخش رنگ‌آمیزی تصاویری برای چاپ کردن و نقاشی توسط کودکان بارگذاری شده و در بخش کوییز کودکان می‌توانند اطلاعات خود را در مورد فضا محک بزنند.