رانشگرهای پلاسمایی ماهواره‌های کوچک زمینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران

0 390

شرکت آمریکایی اوربیون (Orbion) که در زمینه تولید رانشگرهای پلاسمایی فعالیت می‌کند موفق شده است ۹.۲ میلیون دلار سرمایه ریسک‌پذیر جذب کند. مدیریت این جذب سرمایه را صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر متریال ایمپکت (Material Impact) مستقر در بوستون آمریکا بر عهده داشته است. رانشگرهای اوربیون برای ماهواره‌های کوچک در محدوده وزن ۸۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم مناسب است و برای تاسواره‌ها که وزن سبک‌تری دارند قابل استفاده نیست. با وجود رشد قابل‌توجه تاسواره‌ها، مسئولان شرکت سرمایه‌گذاری متریال ایمپکت عقیده دارند بازار ماهواره‌های کوچک در پنج تا ده سال آینده رشد بیش‌تری خواهد داشت. این سرمایه‌گذاران تخمین می‌زنند بازار ماهواره‌های کوچک در سال ۲۰۳۰ از ۶۲ میلیارد دلار تجاوز کند. از نظر آنان این موضوع بازار ماهواره‌های کوچک و رانشگرهای پلاسمایی برای آن‌ها را به زمینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند. علاوه بر متریال ایمپکت، شرکت‌های سرمایه‌گذاری اینوست دترویت (Invest Detroit)، ویکستریم ونچررز (Wakestream Ventures)، آن آربور اسپارک (Ann Arbor Spark) و بومرنگ کاتاپالت (Boomerang Catapult) نیز در جذب سرمایه‌ها مشارکت داشته‌اند.

شرکت اوربیون سال گذشته اعلام کرده بود که تصمیم دارد رانشگرهای پلاسمایی نوین خود برای ماهواره‌های کوچک را به تولید انبوه برساند. این رانشگرها اوربیون ارورا (Orbion Aurora) نام گرفته‌اند و از نوع رانشگرهای اثر هال (Hall-effect thruster) هستند. چندین شرکت فضایی برای استفاده از این سامانه پیشران در ماهواره‌های نوین خود اعلام تمایل کرده‌اند. شرکت اوربیون می‌خواهد فناوری تولید انبوه مدرن را به صنایع فضایی بیاورد تا بتواند نیاز رو به رشد بازار ماهواره‌های کوچک را با هزینه کمتر تأمین کند. هدف نهایی اوربیون آن است که بتواند سفارش‌های گرفته‌شده را در مدت شش تا هشت روز تحویل دهد. این شرکت تصمیم دارد سرمایه جذب‌شده را برای آزمایش کامل و تضمین کیفیت رانشگرهایش صرف کند. هنوز هیچ‌کدام از رانشگرهای ساخت اوربیون در فضا به پرواز در نیامده‌اند. قرار است نخستین سفارش‌های این شرکت در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰ تحویل شود. انتظار می‌رود رانشگرهای پلاسمایی ساخت اوربیون در ماهواره‌های کوچک متنوعی با کاربردهایی مانند ارتباطات تلفن همراه پرسرعت، تصویربرداری‌های با رزولوشن بالا، رادارهای روزنه مصنوعی و منظومه‌های پهن باند به کار گرفته شود.

شرکت اوربیون در سال ۲۰۱۶ تأسیس شده است. این شرکت موفق شد در سال ۲۰۱۷ جایزه‌ای به ارزش ۵۰۰ هزار دلار در رقابت تسریع نوآوری میشیگان (Accelerate Michigan Innovation Competition) برنده شود. در همان سال این شرکت ۱.۳۶ میلیون دلار در یک دور سرمایه‌گذاری خصوصی به دست آورد. اوربیون در مجموع تاکنون توانسته ۱۲ میلیون دلار سرمایه جذب کند. این شرکت ۱۰ نیروی تمام وقت و ۱۵ نیروی پاره‌وقت دارد. اوربیون باید با شرکت‌های دیگری که در زمینه تولید رانشگرهای پلاسمایی اثر هال فعالیت می‌کنند مانند شرکت بوسِک (Busek) در ماساچوست ایالات‌متحده و شرکت ایتالیایی سیتائل (Sitael) و استارت‌آپ آپولو فیوژن (Apollo Fusion) در سیلیکون ولی در ایالات‌متحده رقابت کند. برخلاف اوربیون شرکت‌هایی مانند بوسک در زمینه رانشگرهای پلاسمایی برای تاسواره‌ها نیز فعالیت می‌کنند.

 

منبع crainsdetroit
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13983
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها