مشارکت استرالیا در طرح‌های سفر به ماه و مریخ ناسا

دولت استرالیا از توافق این کشور با سازمان ناسا (NASA) جهت مشارکت در مأموریت‌های اعزام انسان به ماه و مریخ و از جمله پروژه آرتمیس (Artemis) این سازمان خبر داد. بر اساس این قرارداد همکاری، ناسا از محققان و مشاغل استرالیا انتظار دارد که در ارتباط با مسائل رباتیک، کنترل و هدایت، مدیریت از راه دور و سایر نیازهای مرتبط با مأموریت‌های ذکر شده، این سازمان را یاری کنند.

بنابر اعلام اسکات موریسون (Scott Morrison)، نخست‌وزیر استرالیا، این کشور به موجب توافق مذکور و طی پنج سال آینده مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار در راستای تحقق اهداف پروژه‌های سفر به ماه و مریخ ناسا هزینه خواهد کرد.

آژانس فضایی استرالیا (Australian Space Agency) از این بودجه در جهت توسعه ایده‌های جدید و مشاغل مرتبط با فناوری‌های پیشرفته استفاده خواهد نمود؛ امری که کسب و کارهای این کشور را به شریکی مناسب برای مأموریت‌های فضایی ناسا بدل می‌کند. بر طبق قرارداد منعقد شده، این آژانس همکاری نزدیکی با ناسا خواهد داشت تا مشخص شود چگونه می‌تواند به بهترین شکل در طرح‌های سفر به ماه و مریخ مشارکت نماید.

استرالیا مدتی است که به منظور گسترش فعالیت‌های فضایی خود، تلاش‌ها و اقداماتی را صورت داده است. از جمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به تأسیس آژانس فضایی این کشور در ژوئیه سال ۲۰۱۸ اشاره کرد؛ سازمانی که پس از ماه‌ها تلاش و با اختصاص ۵۰ میلیون دلار بودجه راه‌اندازی شد. هدف آژانس مذکور این است که تا سال ۲۰۳۰ یک صنعت فضایی ۱۲ میلیارد دلاری و ۲۰۰۰۰ هزار شغل در این صنعت ایجاد نماید.

با این وجود باید منتظر ماند و دید که آیا حمایت‌های استرالیا واقعا می‌تواند در جهت تحقق مأموریت‌های مهم و حساس ناسا مفید واقع گردد یا خیر؟ شایان ذکر است ناسا تصمیم دارد طی مأموریت آرتمیس، فضانوردان را تا سال ۲۰۲۴ به نزدیکی قطب جنوب ماه اعزام کند.