یافتن راهی عملی برای پیاده‌سازی ایده آسانسور فضایی

0 392

ایده آسانسور فضایی (Space Elevator) سال‌ها پیش وارد داستان‌های علمی تخیلی شد؛ ایده‌ای که دانش امروز بشر هم نتوانسته ساخت آن را ممکن کند. با این حال دو منجم از دانشگاه‌ کمبریج (University of Cambridge) و دانشگاه کلمبیا (Columbia University) اعلام کرده‌اند که به جایگزین عملی این سازه دست پیدا کرده و نام آن را اسپیس‌لاین (Spaceline) گذاشته‌اند.

یکی از مشکلات اصلی ساخت برج فوق‌العاده بلند و چنین عظیم این است که باید فکری به حال تحمل وزن زیاد آن هم کرد و تا به حال ماده‌ای کشف نشده که بتواند این مشکل را برطرف سازد. اکنون محققانی که ایده اسپیس‌لاین را مطرح کرده‌اند مفهوم بنای ساخت این سازه از روی زمین را کنار گذاشته و به جای آن گفته‌اند که نوعی کابل یا برج از ماه به مدار زمین آهنگ زمین (GEO) کشیده شود.

با اینکه چنین ایده‌ای در دهه ۷۰ میلادی نیز مطرح شده بود اما این محققان برای اولین بار محاسبات ریاضی آن را انجام داده و دریافتند که ساخت چنین سازه‌ای می‌تواند عملی شود. اسپیس‌لاین (به معنی خط فضایی) همانطور که از نامش پیداست بیشتر به یک قلاب فضایی شباهت دارد تا یک برج. جسمی باریک و قوی را تجسم کنید که طولی در حدود ۳۶۰ هزار کیلومتر دارد و سطح ماه را به مدار زمین متصل می‌کند. هر کسی که قصد سفر به ماه را داشته باشد فقط باید خود را به ارتفاع درستی رسانده و از ایستگاهی که در آنجا بنا شده به وسیله نوعی بالابر به سمت ماه حرکت کنند.

با اینکه دستیابی به چنین سازه‌ای در حال حاضر دور از انتظار به نظر می‌رسد اما انجام محاسبات آن و اینکه تئوری‌ها دستیابی به آن را امکان‌پذیر می‌دانند شاید زمینه تحقق چنین ایده‌ای را در آینده نه چندان دور فراهم آورد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13923
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها