کاوشگر مریخی روزالیند تکمیل شد

0 501

سازمان فضایی اروپا (ESA) اعلام کرده که کاوشگر فضایی اروپا در ماموریت اگزومارس (ExoMars) با نام روزالیند (Rosalind) تکمیل شده است. طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است این کاوشگر در سال ۲۰۲۰ به سمت مریخ پرتاب شود و تا سال ۲۰۲۱ بر روی این سیاره فرود بیاید تا به جستجوی حیات و نشانه‌هایی از زندگی در مریخ بپردازد.

روزالیند مجهز به دوربین‌های جدید با کیفیت بالا است؛ این کاوشگر همچنین دارای ۶ چرخ و مجهز به یک مته ۲ متری است که به منظور جمع‌آوری نمونه‌هایی از زیر سطح سیاره مورد استفاده قرار خواهد گرفت. علاوه بر این‌ها، روزالیند مجهز به یک سامانه مسیریابی خودکار است که به آن کمک می‌کند با سرعت بیشتری بین نقاط مختلف سیاره حرکت نماید.

البته هنوز آزمایش فرود کاوشگر با کمک چتر نجات با موفقیت انجام نشده و این آزمایش قرار است در ماه نوامبر و پس از رفع اشکالات انجام گیرد. بر اساس توضیح مدیر پروژه اگزومارس، طی دو آزمایش در اوایل سال جاری مشکلاتی در سامانه فرود با چتر نجات رصد شده است. به گفته او این اشکالات مشخص شده و اقداماتی برای برطرف کردن آن‌ها نیز انجام گرفته است.

کاوشگر مذکور به یاد روزالیند فرانکلین (Rosalind Franklin)، دانشمند انگلیسی که نقش موثری در کشف ساختار مارپیچ دوگانه رشته‌های دی‌ان‌ای داشت، نام‌گذاری خواهد شد. جان دریچ وورنر (Johann-Dietrich Wörner)، رئیس آژانس فضایی اروپا، درباره این نامگذاری گفته بود: «این نام‌گذاری به همه ما یادآور می‌شود که جستجو و کشف موارد جدید در ژن بشر قرار دارد.»

روزالیند فرانکلین

برنامه اگزومارس یا دگرزیست‌شناسی مریخ (Exobiology on Mars به اختصار ExoMars) یک مأموریت گسترده شناسایی مریخ برای جستجو پیرامون وضعیت زیستی در این سیاره و عناصر احتمالی حیات در گذشته یا حال‌ است. این مأموریت اخترزیست‌شناسی توسط آژانس فضایی اروپا و با همکاری آژانس فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، در حال اجراست.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13821
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها