ارسال حامل‌های فضایی و ماهواره‌ها به فضا به کمک بالون

0 439

دانشمندان مشغول کار روی روشی ارزان و کارآمد برای ارسال ماهواره‌ها به فضا هستند. در همین راستا گروهی از محققان موسسه هواشناسی فنلاند (Finnish Meteorological Institute) مشغول بررسی طرحی هستند تا از طریق آن بتوان ماهواره‌ها را به وسیله بالون‌هایی که با بخار آب پرواز می‌کنند به مدار زمین ارسال نمود. اگرچه این ایده هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته اما شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد بالون‌های بخار آب می‌توانند شیوه انتقال تجهیزات را به مدار زمین دگرگون کنند.

یکی از محققان حاضر در این پروژه در مورد نحوه اجرای این کار می‌گوید: «بالون حامل بخار آب داغ از روی زمین بلند می‌شود؛ همزمان با بالا رفتن بالون، بخشی از بخار آب متراکم می‌گردد. این روند مقدار زیادی گرما تولید می‌کند که با کند کردن فرایند خنک‌سازی سبب می‌شود بخار آب باقی‌مانده وضعیت گاز مانند خود را حفظ کند. در مرحله بعد و پس از آنکه بالون به ارتفاع مناسب رسید، حامل فضایی آزاد می‌شود و پس از احتراق به اعماق فضا می‌رود. از سوی دیگر بالون که خالی از بخار آب شده دوباره به زمین بازگشته و می‌توان مجددا از آن استفاده نمود.»

مطابق شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای، فرایند خنک‌سازی بخار در ارتفاع ۱۸ کیلومتری اتفاق می‌افتد اما وزن حامل فضایی را نیز حائز اهمیت است؛ در این شبیه‌سازی‌ها وزن حامل فضایی ۱۰ تن در نظر گرفته شد.

ایده ارسال بالون به آسمان چندان جدید نیست؛ در گذشته نیز از نسخه‌های بالون‌های هیدروژنی یا هلیومی استفاده شده است. البته استفاده از هیدروژن با توجه به شیوه احتراق آن خطرناک است، اما در روش جدید به دلیل استفاده از بخار آب چنین خطری وجود نخواهد داشت.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13787
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها