پرتاب ماهواره‌بر جدید چین با سه ماهواره به فضا

0 844

ماهواره‌بر جدید چین با نام اسمارت دراگون-۱ (Smart Dragon-1) در ساعت ۱۲:۱۱ بعد از ظهر (به وقت پکن) روز ۱۷ اوت (۲۶ مرداد) از مرکز پرتاب جیکوان (Jiuquan) واقع در شمال غربی چین با موفقیت به فضا پرتاب شد. اسمارت دراگون-۱ در این پرواز سه ماهواره را با خود به فضا برد. این ماهواره‌بر توسط آکادمی فناوری پرتابگر چین (CALVT) و برای کاربردهای تجاری طراحی و ساخته شده است.

این سه ماهواره توسط سه شرکت مختلف چینی مستقر در پایتخت این کشور ساخته شده‌اند و برای خدمات سنجش از دور، ارتباطات و اینترنت اشیاء (IOT) مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اینترنت اشیاء به ‌طور کلی اشاره به بسیاری از چیزها شامل اشیاء و وسایل محیط پیرامون‌ ما دارد که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند.

به گفته رئیس این آکادمی، اسمارت دراگون-۱ با ماهواره‌برهای لانگ مارچ (Long March) متفاوت است؛ او عنوان می‌کند: «سری جدید دراگون برای مقاصد تجاری ساخته شده است تا تقاضای بازار پرتاب ماهواره‌های تجاری کوچک را برآورده سازد.»

اسمارت دراگون-۱ با ۱۹.۵ متر طول و ۱.۲ متر قطر یک ماهواره‌بر با سوخت جامد و در مقیاس کوچک محسوب می‌شود و قادر به حمل ۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ (SSO) می‌باشد. به گفته مهندس فنی این ماهواره‌بر٬ اسمارت دراگون-۱ از بالاترین بازدهی در میان ماهواره‌برهای چینی تجاری با سوخت جامد برخوردار است.

ساخت و توسعه این ماهواره‌بر کمتر از ۱۸ ماه به طول انجامید؛ مدتی که در چین به عنوان کوتاه‌ترین زمان برای توسعه یک ماهواره‌بر جدید محسوب می‌شود. تلاش طراحان اسمارت دراگون-۱ در جهت پایین آوردن هزینه ساخت و بالابردن بازدهی و دقت ماهواره‌بر بوده است. شایان ذکر است طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است ۵ پرتاب این ماهواره‌بر تا پایان سال ۲۰۲۰ انجام گیرد.

 

منبع xinhuanet
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13743
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها