یک دانشمند ایرانی سیاه‌چاله‌ای با ابعاد چهل میلیارد برابر خورشید را کشف کرد

0 768

یک دانشمند ایرانی یکی از بزرگترین سیاه‌چاله‌های جهان را شناسایی کرد؛ برآورد شده که این سیاه‌چاله ۴۰ میلیارد بار بزرگ‌تر از خورشید است. کیانوش مهرگان و همکارانش از انستیتوی فیزیک ماکس پلانک (Max Planck Institute for Physics) و رصدخانه دانشگاه مونیخ (University Observatory Munich) موفق به کشف این سیاه‌چاله شدند.

طبق گفته ‌آن‌ها این سیاه‌چاله عظیم‌الجثه نه تنها حجیم‌ترین سیاه‌چاله‌ای است که تاکنون شناخته شده، بلکه بین ۴ تا ۹ برابر نیز از آن چیزی که قبلاً تصور می شد بزرگ‌تر است. سیاه‌چاله مذکور توسط تلسکوپ‌های وی‌ال‌تی (VLT) در کشور شیلی رصد شده است.

سیاه چاله مذکور در مرکز کهکشان هلمبرگ ۱۵آ (Holmberg 15A) قرار گرفته و حجم باورنکردنی‌اش آن را در زمره بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌های شناخته شده قرار می‌دهد. این سیاه‌چاله با روش محاسبه حرکت ستارگان اطرافش، لقب بزرگ‌ترین سیاه‌چاله را به خود اختصاص می‌دهد. برای مقایسه، سیاه‌چاله کهکشان M87 که مدتی پیش تصویر آن منتشر شد ۶.۵ میلیارد مرتبه بزرگ‌تر از خورشید است. کهکشان هلمبرگ ۱۵آ درخشان‌ترین خوشه کهکشانی در گروه کهکشانی آبل ۸۵ (Abell 85) بوده و حدود ۷۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

 تصویر سیاه‌چاله کهکشان M87

سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان است که آثار گرانشی آن چنان نیرومند است که هیچ چیز – حتی ذرات و تابش‌های الکترومغناطیسی مثل نور – نمی‌توانند از میدان گرانش آن بگریزند. لازم به توضیح است که مطابق نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین (Albert Einstein) یک جرم که به اندازه کافی فشرده شده می‌تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان و تشکیل سیاه‌چاله شود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13693
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها