طرح یک تلسکوپ فضایی که کره زمین را به یک لنز بسیار بزرگ تبدیل می‌کند!

0 819

در اخترشناسی فوتون‌ها نقش ویژه‌ای دارند؛ فوتون یک ذره بنیادی است که به ‌عنوان واحد کوانتومی نور یا هر نوع تابش الکترومغناطیسی محسوب می‌شود. اخترشناسان اما در این مورد دچار مشکلاتی هستند. آن‌ها به حجم بیشتری از این ذرات سبک که از مکان‌هایی مانند ستارگان دوردست و سیارات فراخورشیدی نشأت می‌گیرند، نیاز دارند.

از سویی فوتون‌های ناشی از آلودگی‌های نوری و ماهواره‌ها در فضا٬ کاوش‌های آنان را با مشکل مواجه می‌سازد و هر چه میزان آن‌ها کمتر باشد شرایط مشاهدات نجومی آسان‌تر می‌شود؛ بدین منظور، آن‌ها به تلسکوپ‌های بزرگتری احتیاج دارند.

به تازگی یک ستاره‌شناس پیشنهاد کرده است که برای حل این مسئله، تمام کره زمین به نوعی لنز تبدیل شود. در طرح تلسکوپ پیشنهادی موسوم به «تراسکوپ» (terrascope) که توسط دیوید کیپینگ (David Kipping) از دانشگاه کلمبیا (Columbia University) ارائه شده، از شکست نور هنگام عبور از جو زمین بهره گرفته می‌شود.

این تلسکوپ با آینه‌ای ۱۵۰ متری قادر خواهد بود از جو زمین به عنوان یک لنز طبیعی جهت جمع‌آوری و متمرکز کردن نور استفاده نماید. طبق محاسبات این ستاره‌شناس، یک تلسکوپ فضایی یک متری که در آن سوی ماه قرار دارد می‌تواند از قدرت تمرکز حلقه جو که در اطراف کره زمین دیده می‌شود‌ استفاده کرده و بدین ترتیب درخشندگی اشیاء کم‌نور را ده‌ها هزار بار بیشتر تقویت کند. شاید چنین طرحی بتواند ما را در یافتن نشانه‌هایی از حیات در سیارات فراخورشیدی یاری کند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13690
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها