ماهواره‌بر آریان ۵ با دو ماهواره مخابراتی به فضا پرتاب شد

0 2,519

شرکت آریان‌اسپیس (Arianespace) روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد با موفقیت ماهواره‌بر آریان ۵ (Ariane 5) را به همراه دو ماهواره مخابراتی به مدار زمین ارسال کرد. آریان ۵ ساعت ۴:۳۰ دقیقه بعد از ظهر سه‌شنبه به وقت محلی از مرکز فضایی گویان (Guiana Space Centre) فرانسه در حالی به فضا پرتاب شد که حامل دو ماهواره مخابراتی اینتل ست ۳۹ (Intelsat 39) و EDRS-C بود که به ترتیب متعلق به شرکت اینتل‌ست (Intelsat) و آژانس فضایی اروپا (ESA) هستند.

نخستین ماهواره این پرتاب اینتل‌ست ۳۹ نام دارد. این ماهواره به مشتریان شبکه‌های اینترنت باند پهن، ویدئو و مشتریان دولتی در سراسر آفریقا، اروپا، آسیا، خاورمیانه و منطقه اقیانوس هند خدمات‌رسانی می‌کند و جایگزین ماهواره اینتل‌ست ۹۰۲ (Intelsat 902) می‌شود که سال ۲۰۰۱ پرتاب شد.

ماهواره اینتل‌ست ۳۹ به گونه‌ای طراحی شده است که برای اپراتورهای شبکه تلفن همراه، شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی امکان افزایش سرعت و کارایی خدمات اتصال را فراهم می‌نماید. این ماهواره همچنین قابلیت اتصال تلفن همراه را برای مشتریان دولتی و بخش‌های هوافضا و دریانوردی مناطق یاد شده تقویت خواهد کرد.

اینتسل‌ست ۳۹ توسط شرکت اسپیس سیستمز لورال (SSL) طراحی و ساخته شده است. این ماهواره ۶۶۰۰ کیلوگرمی که در مدار ژئو قرار گرفته است، خدمات مخابراتی خود را به وسیله ترانسپاندر‌های C-band و KU-band ارائه می‌کند و عمر مفید آن توسط شرکت سازنده بیش از ۱۵ سال اعلام شده است.

دیگر ماهواره این پرتاب EDRS-C نام دارد. این ماهواره به اولین گروه در شبکه EDRS-A, که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد، می‌پیوندد. ماهواره قبلی برای خدمات‌رسانی به اروپا به سمت آفریقای مرکزی قرار گرفته بود؛ اما این ماهواره جدید اندکی به سمت شرق قرار خواهد گرفت تا ظرفیت مضاعفی ارائه دهد.

EDRS-C با ۳۱۸۶ کیلوگرم وزن قرار است به مدت ۱۵ سال به اوپراتور خود یعنی آژانس فضایی اروپا خدمات رسانی کند. این ماهواره مجهز به ترانسپاندر‌های KU-band و تجیزات اختصاصی EDRS یا رله اروپا است.

سامانه رله داده اروپا (The European Data Relay System به اختصار EDRS) یک سرمایه‌گذاری مشترک میان سازمان فضایی اروپا (ESA) و شرکت ایرباس (Airbus) غول هوا و فضا است. ماهواره‌های رصد زمین اتحادیه اروپا به نام‌های سنتینل-۱ (Sentinel-1) و سنتینل-۲ (Sentinel-2) به طور دائم با استفاده از سامانه رله داده اروپا از سطح زمین عکس می‌گیرند و این تصاویر را به زمین ارسال می‌نمایند.

بطور معمول چنین ماهواره‌هایی باید قبل از بارگیری تصاویر خود، مدت زمانی منتظر بمانند تا از یک دیش دریافت کننده رادیویی بر سطح زمین عبور نمایند؛ مسئله‌ای که به معنی ایجاد تاخیری بیش از یک ساعت در چرخه گردش آن‌ها به دور زمین است. اما ماهواره‌های سنتینل مجهز به اتصالات لیزری ۱.۸ گیگابیتی ماهواره‌های EDRS می‌باشند. این سکوهای رله در ارتفاعات بسیار بالاتری – در حدود ۳۶ هزار کیلومتری – در آسمان می‌چرخند و همیشه از دید آنتن رادیویی در سطح زمین برخوردارند.

این قابلیت در حوزه بلایای طبیعی مانند سیل‌های بزرگ یا زلزله‌های بزرگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اطلاعات در مورد مقیاس این شرایط اضطراری می‌تواند خیلی سریعتر از آنچه در حالت عادی اتفاق می‌افتد، در اختیار اولین پاسخ دهندگان قرار گیرد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13679
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها