راه حل درازمدت محققان جهت پاکسازی فضا از زباله‌های فضایی

0 674

مشکل زباله‌های فضایی روز به روز درحال جدی‌تر شدن است و افزایش تعداد زباله‌های خارج از کنترل که با سرعتی بالا در مدار زمین در چرخش هستند،‌ ماهواره‌ها و سامانه‌های ارتباطاتی را در معرض خطری جدی قرار داده‌ است.

حدود ۲۲ هزار شیء بزرگ در حال چرخش دور زمین هستند؛ ماهواره‌های از کار افتاده و شکسته و همچنین اجزای فضاپیماهای قدیمی از سفرهای فضایی گذشته از جمله این موارد به شمار می‌آیند. با پرتاب هر ماهواره و فضاپیما، برخورد با زباله‌های فضایی محتمل‌تر می‌شود؛ چنین برخوردهایی می‌تواند در عملکرد ماهواره‌ها تأثیر بگذارد و حتی منجر به متلاشی شدن آن‌ها گردد. 

از بین رفتن یک ماهواره می‌تواند به معنای ضعف دریافت سیگنال‌های تلویزیون شما و یا ضعف‌های بیشتر در بررسی‌های هواشناسی خواهد بود. این امر می‌تواند به این معنا باشد که هواپیماها نمی‌توانند به درستی جهت‌یابی کنند و مردم از طوفان‌هایی که به سمتشان می‌آید، بی‌اطلاع خواهند بود. راه‌حل طولانی مدت، پاکسازی فضا است.

در همین راستا دانشمندان اعلام کردند تا سال ۲۰۵۰، گیت‌وی ارث (Gateway Earth) به عنوان یک ایستگاه فضایی کاملاً عملیاتی با امکانات کافی برای بازیافت ماهواره‌های قدیمی و دیگر زباله‌ها به حساب خواهد آمد.

البته هدف اصلی از ایجاد گیت‌وی چیز دیگری است. این پایگاه فضایی فرصت بیشتر به خدمه برای زندگی در فضا می‌دهد، درعین‌حال به‌ طور مستقل نیز می‌تواند آزمایش‌های علمی را انجام دهد. همچنین سازمان ناسا (NASA) در نظر دارد در سال‌های ۲۰۲۴ فضانوردان را راهی کره ماه کند و ساخت این پایگاه در یکی از مدار‌های نزدیک کره ماه می‌تواند محل مناسبی برای استقرار فضانوردان و کنترل ماه‌نشین حاوی آن‌ها باشد.

در ساخت این پایگاه قمری از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها استفاده خواهد شد و تامین انرژی الکتریکی در آن با کمک باتری‌های خورشیدی انجام می‌شود. دانشمندان محل قرارگیری این پایگاه فضایی را نیز مشخص کرده‌اند که در مکانی بین مدار بزرگ بیضوی بین گرانش زمین و کره ماه خواهد بود. لازم به ذکر است بهره‌برداری از این ایستگاه پس از بازنشستگی ایستگاه فضایی بین المللی روی خواهد داد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13657
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها