سنجنده جدید ناسا برای محافظت از اکوسیستم‌های ساحلی زمین

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، ابزاری فضاپایه تحت عنوان سبد «ابزار سرمایه‌گذاری زمین» (Earth Venture Instrument به اختصار EVI) را از بین ۸ پیشنهاد که در راستای درخواست و فراخوان این سازمان تحت عنوان «برنامه پنجمین ابزار سرمایه‌گذاری زمین» (EVI-5 Program) در سال ۲۰۱۸ ارائه شده بود، برگزیده است؛ ابزاری که مشاهده آب‌های ساحلی را به منظور کمک به حفظ پایداری اکوسیستم، بهبود مدیریت منابع و افزایش فعالیت‌های اقتصادی انجام خواهد داد.

دستگاه مذکور با نام اختصاری گلیمر (GLIMR) به سرپرستی محقق ارشد، جوزف سالیسبری (Joseph Salisbury) در دانشگاه نیوهمپشر (University of New Hampshire)، مشاهدات منحصر به فردی از زیست‌شناسی اقیانوس، شیمی و محیط زیست در خلیج مکزیک، بخش‌هایی از جنوب شرقی خط ساحلی ایالات متحده و همچنین محل ورود رودخانه آمازون به اقیانوس اطلس را ارائه خواهد داد. جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine) مدیر ناسا در این باره گفت: «این ابزار ابتکاری از دانشگاه نیوهمپشر که توسط ناسا انتخاب شده، به عنوان ابزاری جدید و قدرتمند برای مطالعه اکوسیستم‌های مهم محسوب می‌شود.»

گلیمر با یک پلتفرم انتخاب شده توسط ناسا ادغام شده و در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۷-۲۰۲۶ در مدار زمین‌آهنگ (Geosynchronous) قرار خواهد گرفت؛ جایی که قادر خواهد بود تا ۱۵ ساعت در روز منطقه وسیعی را با محوریت خلیج مکزیک نظارت نماید.

برای دستگاه گلیمر رقمی بالغ بر ۱۰۷ میلیون دلار به عنوان مبلغ پرداختی از طرف ناسا در نظر گرفته شده است؛ رقمی که به عنوان بزرگترین مبلغ در تاریخ قراردادهای میان ناسا و دانشگاه نیوهمپشر به حساب می‌آید.

منبع nasa