چرا تحقیقات میکروجاذبه اهمیت دارد؟

کشور استرالیا به دنبال حضور در صنعت فضایی و یافتن جایگاهی در رقابت تجاری‌سازی فضا می‌باشد و به همین منظور کارشناسان فضایی این کشور تمرکز بر تحقیقات میکروجاذبه را به عنوان یک زمینه مناسب فعالیت پیشنهاد داده‌اند.

برای بررسی اهمیت این موضوع ابتدا به تعریف مفهوم میکروجاذبه می‌پردازیم. باید توجه داشت که میکروجاذبه نباید با شرایط بی‌وزنی (Zero-G) اشتباه گرفته شود. نیروی گرانش در این شرایط دقیقاً صفر نیست و مقدار کوچکی دارد. اگر ویدیوهایی از افرادی دیده‌اید که درون یک هواپیما شناور هستند، به معنی بی‌وزنی آن‌ها نیست؛ بلکه هواپیما در حال سقوط آزاد بوده و سرنشینان شرایط میکروجاذبه را تجربه می‌کنند. احتمالا این شرایط را در شهربازی تجربه کرده باشید. اشیا در هنگام سقوط آزاد با سرعت یکسان سقوط می‌کنند. در مثال هواپیما، سرنشینان و هر چیز دیگر داخل هواپیما با سرعتی برابر به سمت زمین نزدیک می‌شوند.

در تحقیقات میکروجاذبه از شرایط سقوط آزاد برای انجام آزمایش‌های علمی استفاده می‌شود. اکثر سامانه‌هایی که می‌شناسیم در شرایط میکروجاذبه رفتار متفاوتی را نسبت به روی سطح زمین بروز می‌دهند و از این بابت تحقیقات میکروجاذبه توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. به عنوان مثال شعله یک کبریت در سطح زمین شکلی قطره‌مانند و نارنجی‌رنگ دارد اما در شرایط میکروجاذبه، کره‌ای آبی‌رنگ را تشکیل می‌دهد. دلیل این امر تفاوت انتقال حرارت در میکروجاذبه با گرانش معمولی می‌باشد. فهمیدن تفاوت‌هایی از این دست به دانشمندان و مهندسین کمک می‌کند که قطعات لازم برای سازه‌های فضایی را طراحی کنند.

در حال حاضر بیش از ۳۰۰ آزمایش در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) در حال انجام است که آنجا را به بزرگترین آزمایشگاه علمی فرازمینی تبدیل کرده است. از بیوتکنولوژی و علوم زمین گرفته تا فیزیک و تحقیق در مورد بدن انسان، همواره آزمایش‌ها و تحقیقات جدید به واسطه آزمایش‌های میکروجاذبه صورت‌گرفته در ایستگاه فضایی انجام می‌شود. بنابراین تحقیقات میکروجاذبه از لحاظ علمی اهمیت قابل توجهی دارند.

یک راه ساده‌تر نسبت به ساخت ایستگاهی فضایی برای انجام آزمایش‌های میکروجاذبه، ساخت و پرتاب ساندینگ‌راکت‌ها یا راکت‌های کاوش به فضا است. با توجه به مسیر پرواز و ارتفاع قابل دستیابی توسط این راکت‌ها، شرایط میکروجاذبه برای چند ثانیه به وجود می‌آید که از این فرصت می‌توان برای انجام تحقیقات مورد نظر استفاده کرد. با توجه به فعالیت‌های استرالیا در زمینه توسعه راکت‌های کاوش و موقعیت جغرافیایی مناسب برای انجام پرتاب، پیشنهاد کارشناسان فضایی این کشور این است که با اجاره پرتاب‌های این راکت‌ها برای انجام آزمایش‌های میکروجاذبه، استرالیا در بازار تجاری فضایی حضور پیدا کند.

منبع Phys