ناسا شرکای خود در سفر به ماه را معرفی کرد

0 815

سیروس برزو: از آنجایی که آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، تصمیم دارد در سال ۲۰۲۴ در چارچوب طرحی به نام آرتمیس (Artemis)، برنامه سفر به ماه را به اجرا بگذارد، شرکت‌های تجاری جدیدی که در حال توسعه فناوری‌های نوین هستند علاقه‌مند به همکاری با این سازمان می‌باشند. در این میان ناسا ۱۳ شرکت را برای توسعه فناوری‌های فضایی و کمک به ایجاد رهبری فضایی آمریکا انتخاب کرد و مراکز ناسا با شرکت‌هایی کوچک حتی با تعداد بسیار کم کارمندان نیز همکاری خواهند نمود تا تجهیزات، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز برای برنامه‌های مربوط به طرح بازگشت به ماه را تهیه نمایند. مسلما چنین مشارکتی به توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی در فضا کمک خواهد کرد. 

بر اساس اعلام ناسا این شرکت‌ها عبارتند از:

– ادونسد اسپیس آو بولدر (Advanced Space of Boulder) که با ناسا برای ارتقاء فناوری ناوبری در ماه همکاری خواهد کرد.

– ولکان وایرلس (Vulcan Wireless) برای آزمایش فرستنده رادیویی کیوبست و سازگاری آن با شبکه فضایی ناسا شراکت خواهد داشت.

– آیرگل (Airgel Technologies) در زمینه بهبود کیفیت ژل‌های قابل انعطاف برای شلیک موشک و سایر کاربردهای هوافضا فعالیت دارد. این ماده می‌تواند منجر به کاهش ۲۵ درصدی وزن در مقایسه با مواد عایق صوتی شود که در حال حاضر در پرتاب موشک کاربرد دارد.

– لاکهید مارتین (Lockheed Martin) برای آزمایش مواد ساخته شده از پودر فلزات که در دماهای بالا و جهت بهبود طراحی فضاپیما به کار می‌رود، فعالیت خواهد داشت. این شرکت همچنین در زمینه آزمایش فناوری‌ها و عملیات دستگاه‌های خودگردان گیاهان در فضا با ناسا همکاری خواهد نمود.

– اسپریت آئروسیستم (Spirit AeroSystem Inc) برای افزایش دوام موشک‌های قابل استفاده مجدد با هزینه کم که با استفاده از جوشکاری اصطکاکی ایجاد می‌شود، مشارکت می‌کند. این روش جوشکاری در مقایسه با روش‌های سنتی اتصال مواد با مشعل‌های جوشکاری، فشردگی کمتری را ایجاد می‌نماید. جوشکاری اصطکاکی به فرآیندهای اتصال مواد در شکل جامد مربوط می‌شود و بنابراین عاری از معایب مرتبط با ذوب و تبخیر فلز است.

– آناسفر (Anasphere) برای آزمایش یک ژنراتور هیدروژن کم‌حجم جهت باد کردن صفحه‌های حرارتی به منظور کمک به تحویل بار بیشتر در مریخ همکاری خواهد کرد.

– بالی رابین میلز (Bally Ribbon Mills) برای آزمایش بافت جدید بدون درز جهت ساخت یک سپر حرارتی ساخته شده از پارچه کربن فعالیت خواهد نمود.

– بلو اوریجین (Blue Origin) به توسعه سامانه هدایت پرواز و هدایت برای فرود ایمن و دقیق در مکان‌های مختلف ماه کمک می‌کند؛ این سامانه باتری‌های خورشیدی می‌تواند در طول شبِ ماه که حدود دو هفته طول می‌کشد، برق مورد نیاز پایگاه‌های مستقر در این سیاره را تأمین نماید. این شرکت همچنین تهیه مواد با درجه حرارت بالا را برای دهانه‌های خروجی موتورهای موشک مایع که می‌توانند در سفینه‌های ماه‌نورد بکار گرفته شوند، برعهده خواهد داشت.

– شرکت سیرا نوادا (Sierra Nevada) برای ثبت تصاویر مادون قرمز از فضاپیمای دریم چیسر (Dream Chaser) خود هنگام ورود مجدد به جو زمین، با سرعت بیش از سرعت صوت و همچنین یافتن روشی را برای بازگشت مرحله موشک فوقانی فعالیت خواهد کرد.

– اسپیس‌ایکس (SpaceX) جهت ارتقاء فناوری خود به منظور فرود عمودی موشک‌های بزرگ بر روی کره ماه همکاری خواهد نمود که شامل مدل‌های بهتری برای ارزیابی فعالیت موتور با عناصر تشکیل دهنده سطح ماه می‌شوند. این شرکت همچنین برای پیشرفت فناوری مورد نیاز در انتقال سوخت به مدار مشارکت خواهد داشت.

– ماکسار (Maxar Technologies) در ایجاد طرح پایه‌ای برای نمونه‌سازی الکترونیک جهت آنتن‌های رادیویی مختلف ثابت و تاشو مشارکت خواهد نمود. لازم به ذکر است که اتصال سازه‌های بزرگ مانند آنتن‌ها در مدار باعث افزایش راندمان اشیاء در فضا می‌شود. این شرکت همچنین در طراحی، ساخت و آزمایش باتری‌های خورشیدی سبک برای سکوهای خورشیدی انعطاف‌پذیر در ماه با شرکت بلو اوریجین همکاری خواهد کرد.

– آئروجت راکتداین (Aerojet Rocketdyne) با استفاده از فرایندها و مواد نوآورانه، محفظه احتراق موتور موشک سبک را طراحی و تولید می‌کند.

– کلورادو پاور الکترونیکس (Colorado Power Electronics Inc) که با ناسا در توسعه فناوری منبع تغذیه که در محدوده عملیاتی موتور ماهواره‌های مدار اطراف زمین و یا در پروازهای فضایی با برد طولانی استفاده می‌شود، همکاری می‌نماید. این شرکت با ادغام فناوری خود با این سازمان و همچنین موتورهای تجاری، سامانه پیشرانه‌ای را ارائه می‌دهد که قادر است بار ماموریت یا مدت ماموریت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

لازم به توضیح است که ناسا در چارچوب برنامه مورد نظر خود قصد دارد ماه‌نوردان شرکت‌های خصوصی را برای انجام پژوهش‌های علمی به سطح ماه بفرستد و بدین منظور تاکنون قراردادهایی با بودجه‌ای بیش از ۲۵۰ میلیون دلار را با چند شرکت به امضا رسانده است. ناسا تصمیم دارد بودجه‌ای تا ۲.۶ میلیارد دلار را تامین نماید. بر اساس طرح اولیه این برنامه‌ها می‌بایست تا سال ۲۰۲۸ عملیاتی شوند.

انجام این برنامه را می‌توان نخستین مرحله طرح آرتمیس ناسا بشمار آورد که قرار است فعالیت‌های جدید و گسترده انسان در ماه را سر و سامان دهد؛ از جمله اینکه اولین فضانورد زن به ماه سفر نماید. البته ناسا در نظر دارد در مرحله اول تمرکز کار روی سامانه‌های خودکار باشد و بدین ترتیب زمینه‌های لازم برای فرود انسان روی سطح ماه فراهم گردد. به همین منظور در مرحله نخست، ماه‌نشین‌هایی در اندازه کوچک و متوسط را به این سیاره خواهد فرستاد. مسئولان ناسا معتقدند شرکای بخش خصوصی می‌توانند به پیشبرد برنامه‌های تحقیقاتی در مورد ماه کمک کنند. این شرکت‌ها با فراهم کردن فرصت‌های بیشتر می‌توانند توانایی انسان را برای بررسی بیشتر و بهتر ماه افزایش دهند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13631
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها