ناسا از تصمیم خود جهت انجام آزمایشی مهم برای فضاپیمای غول پیکر SLS خبر داد

0 769

طبق اعلام جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine)، رئیس آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، این سازمان آزمایش پیچیده و طولانی مدت گرین ران (Green Run) فضاپیمای غول‌پیکر اسپیس لانچ سیستم (Space Launch System به اختصار SLS) خود را که ۶۵متر ارتفاع دارد، آغاز خواهد کرد. نخستین پرواز این فضاپیما سال آینده انجام می‌گیرد.

وی پیش‌تر و در ماه مارس به کنگره گفته بود ممکن است از انجام این آزمایش صرف نظر شود. سری آزمایش‌های گرین ران که چندین ماه به طول خواهد انجامید با روشن کردن فاز اصلی چها موتور آر.اس ۲۵ (RS-25) به مدت ۸ دقیقه (مدت زمان احتراق آن‌ها در طول سفر به ماه) به اوج خود می‌رسد.

گرین ران در حقیقت شامل نخستین سرهم‌بندی موتورها در یک پیکربندی مجزا می‌شود و آنها تقریبا با تمام قدرت خود روشن می‌گردند. با این کار، سازگاری و عملکرد سامانه برای اطمینان از طراحی امن و قابل اعتماد آزمایش خواهد شد. بدین ترتیب مواردی مانند سوخت‌گیری، فشار و رانش موتورها، مخازن، خطوط سوخت، دریچه‌ها، سامانه فشار و نرم‌افزار فضاپیما، ماه‌ها قبل از نهایی شدن و پرتاب آن، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

برایدنستاین در توییتی با برشمردن ایمنی فضانوردان به‌عنوان اولویت اصلی ناسا، انجام این آزمایش را موجب افزایش احتمال موفقیت فرود روی سطح ماه در سال ۲۰۲۴ دانست.

آزمایش مذکور قرار است در مرکز فضایی جان سی. استنیس (John C. Stennis Space Center) ناسا در ایالت میسیسیپی (Mississippi) صورت پذیرد. محققان، بسیاری از اجزای اصلی این فضاپیما را قبل از سرهم‌بندی کامل اجزا برای روشن کردن ۸ دقیقه‌ای موتورها، طی بررسی‌ها و تست‌های مختلف آزمایش خواهند کرد.

آزمایش آتش این موتورها پیش از این شامل نسخه‌های آزمایشی از قطعات، کابل‌ها، سامانه‌های سوخت و مخزن‌ها بود که بعدا با اجزای اصلی برای مأموریت مبادله می‌شد؛ اما ناسا روش دیگری موسوم به گرین ران را برای آزمایش فضاپیمای SLS خود در نظر گرفت.

فضاپیمای غول‌پیکر SLS ناسا قرار است انسان‌ها را به ماه، مریخ و شاید روزی به فضای عمیق ببرد. البته مقصد اول کره ماه است و  ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۴ طی مأموریتی انسان‌ها را به ماه بازگرداند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13608
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها