ابراز علاقه‌مندی چین برای همکاری‌های فضایی با هند

0 501

پس از پرتاب موفقیت‌آمیز فضاپیمای جی‌اس‌ال‌وی (GSLV) هند به فضا و آغاز مأموریت اکتشاف ماه موسوم به چاندرایان ۲ (Chandrayaan 2)، چین ضمن تبریک به هند اعلام کرد که علاقه‌مند به همکاری با دهلی‌نو در زمینه اکتشافات فضایی است.

هند و چین به عنوان دو رقیب راهبردی  از سال ۲۰۱۷ پس از تنش مرزی دوکلم (Doklam)، نام فلاتی در هیمالیا، سعی کرده‌اند روابط خود را به حالت عادی بازگردانند. دو کشور هم اکنون از طرح‌های بزرگ فضایی خود از جمله ایجاد ایستگاه‌های فضایی پرده برداشته‌اند.

هوا چونیینگ (Hua Chunying)، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، ضمن تأکید بر اینکه پکن متعهد به استفاده صلح‌آمیز از فضا می‌باشد گفت: «چین علاقه‌مند به همکاری با هند برای اکتشاف فضایی است تا خدمت بزرگ‌تری به بشریت انجام گیرد.»

در ماه ژانویه سال جاری، کاوشگر چین برای اولین بار توانست در نیمه تاریک ماه فرود بیاید. این کشور همچنین قصد دارد در چند سال آینده یک کاوشگر دیگر به قطب جنوب ماه بفرستد. این درحالی است که کاوشگر هند در این مدت اقدام به بررسی‌های پیچیده از سطح ماه در منطقه جنوبی این کره خواهد کرد. هند به دنبال کشف آب در لایه‌های درونی ماه است.

چین و هند علاقه‌مند به همکاری با یکدیگر در زمینه اکتشاف فضایی هستند ولی تاکنون نتوانسته‌اند یک هدف خاص در این زمینه تعیین کنند. در صورتی که کاوشگر هند با موفقیت بر روی سطح ماه فرود آید، هند پس از آمریکا، روسیه و چین چهارمین کشوری خواهد بود که برای اکتشاف ماه با استفاده از کاوشگر اقدام کرده است.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13577
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها