ایلان ماسک: استارشیپ در سال ۲۰۲۱ روی ماه می‌نشیند

0 905

ایلان ماسک (Elon Musk) مدیر عامل شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) در تازه‌ترین اظهار نظر خود اعلام کرده که تیم تحت مدیریت وی فضاپیمای استارشیپ (Starship) را تا اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی روی سطح ماه فرود می‌آورد و یک یا دو سال بعد از آن نیز انسان را با خود به سطح قمر زمین می‌رساند.

ماسک این اظهارات را در مصاحبه خود با نشریه تایم مطرح کرد و در ادامه چنین گفت: «این کار خارق‌العاده به نظر می‌رسد اما من فکر می‌کنم که ما می‌توانیم در کمتر از دو سال روی سطح ما فرود بیاییم و قطعا با یک وسیله بدون سرنشین ظرف دو سال این کار انجام خواهد شد. از آن زمان به بعد در کمتر از یک یا دو سال نیز می‌توانیم انسان را در این ماموریت‌ها به ماه ببریم. حالا می‌گوییم حداکثر ظرف چهار سال.»

وقتی از ماسک در مورد منظورش از کلمه ما سوال شد او در پاسخ گفت: «در حال حاضر مطمئن نیستم. خیلی زمان می‌برد سازمان ناسا (NASA) و دیگر مقامات کشور را متقاعد کنیم که ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. فرود آوردن استارشیپ روی ماه قطعا از قانع کردن ناسا در این باره ساده‌تر است!»

همانطور که در خبرها خوانده‌اید ناسا هم اکنون مشغول بررسی گزینه‌های مختلف برای انجام ماموریت برنامه‌ریزی شده‌اش برای سفر به ماه در سال ۲۰۲۴ است؛ موعدی که یک سال دیرتر از بازه زمانی اعلام شده توسط ماسک برای فرود استارشیپ روی ماه است.

اسپیس ایکس برای فرود روی ماه و احتمالا سیارات دیگر مشغول ساخت فضاپیمای بسیار سنگین استارشیپ است؛ فضاپیمایی که قدرتمندترین در نوع خود محسوب می‌شود و طبق اعلام شرکت سازنده‌اش می‌تواند تا ۱۰۰ فضانورد را در هر سفر به ماموریت بفرستد.

ماسک در مصاحبه‌‌اش همچنین از ایده‌های خود برای ساخت یک پایگاه همیشگی روی ماه به منظور انجام تحقیقات علمی خبر داد و خاطرنشان کرد که مریخ هم برای اکتشاف در تیررس او قرار دارد. این کارآفرین نابغه در پاسخ به این سوال که آیا قدم گذاشتن خود ماسک روی ماه یا حتی مریخ را نزدیک می‌بیند یا خیر اینطور پاسخ داد: «البته چنین تجربه‌ای بسیار جالب خواهد بود اما تلاش‌های من در حوزه اکتشافات فضایی ابدا بخشی از خواست شخصی‌ام برای حضور در فضا نیست.»

علی‌رغم این بلند پروازی‌ها، اسپیس‌ایکس با چالش‌های زیادی برای دستیابی به اهداف فضایی‌اش روبروست. درست چهار روز بعد از مصاحبه نشریه تایم با ماسک، نمونه اولیه فضاپیمای استارشیپ در زمان انجام آزمایش‌های زمینی در تگزاس دچار آتش‌سوزی شد و تلاش‌ها برای پیدا کردن علل این اتفاق همچنان ادامه دارد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13574
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها