کارگردان اسطوره‌ای پروازهای ناسا درگذشت

0 339

کریستوفر کلمبوس کرفت (Christoper Columbus Kraft) نخستین مدیر پرواز آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، تنها به فاصله چند روز از پنجاهمین سالگرد فرود انسان به کره ماه، در سن ۹۵ سالگی درگذشت.

کرفت در نوامبر سال ۱۹۵۸ در مقام نخستین مدیر پرواز ناسا به گروه ماموریت فضایی این سازمان پیوست و در چندین مورد از مهم‌ترین رویدادها در تاریخ پیشرفت‌های فضایی بشر، از جمله نخستین گردش انسان به دور زمین، نقش داشت. وی یکی از پیشگامان حوزه فعالیت خود بود و ایده کنترل ماموریت ناسا (NASA’s Mission Control) از سوی او طرح شد.

کرفت در جریان برنامه آپولو (Apollo)، مدیریت ماموریت‌های عملیاتی را برعهده داشت و به اد وایت (Ed White) نخستین فضانورد آمریکایی که پیاده‌روی کیهانی را تجربه می‌کرد در بازگشت به کپسول جمینی ۴ (Gemini 4) کمک کرد. این مدیر مجرب فضایی در دوره فعالیت خود در ناسا، چندین مقام مدیریتی را برعهده داشت و در نهایت در سال ۱۹۸۲ میلادی از مقام مدیریت مرکز بازنشسته شد.

ناسا در سال ۲۰۱۱ ساختمان شماره ۳۰ مرکز کنترل ماموریت خود در مرکز فضایی جانسون (Johnson Space Center) را به افتخار کرفت به نام وی نامگذاری کرد.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13573
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها