ناسا به دنبال استخراج فلزات گرانبها از ماه است

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، می‌گوید ما قصد داریم طی کاوش‌هایمان منابع گران‌قیمت مانند پلاتین را در قرن جاری از ماه جمع‌آوری کنیم. جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine)، رئیس این سازمان، در سخنان اخیر خود علاوه بر اعلام نام برخی عناصر ارزشمند در ماه اظهار کرد که بشر می‌تواند به کاوش در ماه فکر کند.

وی گفت: «ما در آینده قادر خواهیم بود تا همانند برخی میلیاردرها به ماه رفته و در آنجا پایگاه بسازیم. منظورم از میلیاردرها افرادی چون جف بزوس (Jeff Bezos) و ایلان ماسک (Elon Musk) است.» بزوس موسس شرکت آمازون (Amazon) و مالک شرکت هوافضایی بلو اوریجین (Blue Origin) و ماسک موسس شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) هستند.

علاوه بر گفته‌های رئیس ناسا، بزوس گفته بود اکتشافات فضایی احتمالا از سیاره زمین محافظت خواهد کرد. بزوس معتقد است که تغییرات آب و هوایی و جمعیت زیاد افراد سراسر جهان، سیاره زمین را در معرض خطر نابودی قرار داده و راه نجات زمین از نابودی این است که بتوانیم زندگی جدیدی را در سیارات دیگر آغاز کنیم. انتقال صنعت و کسب و کار به فضا می‌تواند به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک کند.

موضوع دیگری که رئیس ناسا در گفته‌هایش تاکید کرده وجود فلز پلاتین در فضا است. به گفته‌ وی صدها تن فلز پلاتین بر روی ماه وجود دارد و این فلز به دلیل کمیاب بودن در زمین، بسیار ارزشمند است. به گفته دانشمندان علاوه بر پلاتین، سیلیکون نیز که در ساخت تراشه‌های کامپیوتر استفاده می‌شود به وفور در ماه یافت می‌گردد. همچنین تیتانیوم و آلومینیوم که برای ساخت ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند در آنجا فراوان است.

البته قابل ذکر است که ناسا ماموریت‌هایی را نیز برای استخراج این فلزات از ماه در نظر دارد. به واسطه برنامه «ایده‌های مترقی مبتکرانه» ناسا (Innovative Advanced Concepts به اختصار NIAC)، این آژانس فضایی خواهد توانست توسط ماهنوردهای رباتیک و فناوری‌های کاوشی، ساختار ماه را به طور کامل بررسی نماید. همچنین ناسا به تازگی از ایده‌ای به نام کاوش اپتیکال (Optical Mining) برای انفجار سطح ماه با استفاده از لیزر و جمع‌آوری بقایای آن استفاده کرده است.

بنابر گزارش‌ها برنامه ناسا برای بازگشت به ماه موسوم به آرتمیس (Artemis) در حال پیشرفت است و گفته می‌شود کپسول اوریون (Orion) برای سفر بدون سرنشین به ماه آماده شده است.

طبق اسناد منتشر شده در ماه مه، طی یک دهه، ۳۷ ماموریت به دنبال این برنامه انجام خواهد شد که این ماموریت‌ها به ساختن پایگاه در ماه در  سال۲۰۲۸ ختم خواهند شد. ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۴ میلادی با انجام مأموریتی تحت عنوان آرتمیس، انسان‌ها را به ماه بازگرداند و در این راستا ۱۲ شرکت را انتخاب کرده تا به طراحی و ساخت ابزارهایی علمی برای مطالعه ماه بپردازند.