معرفی کتاب علمی تخیلی: جزیره‌هایی در آسمان(Islands in the Sky)

0 488

رمان جزیره‌هایی در آسمان نوشته آرتور سی.کلارک(Arthur C. Clarke) در ۱۹۵۲ توسط نشر Winston science fiction به چاپ رسید و یکی از ۳۵ اثر علمی تخیلی بود که برای گروه نوجوان و با نگرش آموزشی خلق شده بودند.
رمان درباره روی مالکولم(Roy Malcolm)، پسری ۱۶ ساله است که در مسابقات علمی برنده می‌شود. او برای جایزه، سفر به ایستگاه مداری زمین را انتخاب می‌کند. در آنجا با قسمت‌های مختلف ایستگاه و چگونگی زندگی در فضایی آشنا می‌شود. مالکولم در مدت اقامتش با دانشجویان همکلاس شده و درگیر انواع ماجراها می‌شود.
او ضمنا در این سفر با موضوعات مختلفی چون جاذبه و تاثیرات آن، زمین ‌گونه‌سازی ایستگاه فضایی، مناسب‌سازی آب و هوای ایستگاه‌های فضایی، سفاین حمل زباله‌های اتمی، هیولاهای مریخ و دزدان فضایی آشنا می‌شود و در نهایت همراه با خانواده‌ای که از سیاره مریخ برگشته‌اند تا فرزندانش در دانشگاه‌های زمین تحصیل کنند، به زمین بر می‌گردد. مالکولم تصمیم می‌گیرد که پس از اتمام تحصیل برای همیشه به سیاره‌های دیگر منظومه شمسی مهاجرت کند.
کلارک این اثر سفر فضایی را به لحاظ علمی چنان دقیق تشریح می‌کند که مخاطب می‌تواند احساس کند که خودش به راستی جای قهرمان داستان قرار دارد و مشغول آموزش دیدن است!
این اثر متعلق به دوران طلایی ادبیات علمی تخیلی است، زمانی که نویسندگان و مخاطبان به علمی تخیلی سخت یا Hard science fiction علاقه‌مند بودند و داستان ابزاری برای طرح و توضیح مطالب علمی بود.
کلارک در زمانی که هنوز برنامه‌های فضایی دوران طفولیت خود را می‌گذراندند، به موضوعاتی اشاره می‌کند که بعدها در رمان‌های نویسندگان زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله: بیمارستان‌های فضایی، ماهواره‌های رادیویی، سختی بازگشت به جو زمین، بهره برداری از معادن سیارک‌ها و غیره. نویسنده با این رمان ثابت می‌کند که ده‌ها سال جلوتر از دوران خود به سر می‌برده است. مطالعه این اثر برای دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان و علاقه‌مندان به داستان‌های علمی تخیلی سخت قابل توجه خواهد بود. این رمان به ترجمه محمد قصاع و به همت نشر کیوان در ۲۱۳ صفحه به فارسی نیز منتشر شده است.


با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13569
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها