۳ سامانه پایش فضایی پدیده‌های زیست‌محیطی رونمایی شد

0 544

۳ سامانه پایش پدیده‌های زیست‌محیطی از طریق داده‌های ماهواره‌ای توسط استارت‌آپ‌های فضایی در نمایشگاه الکامپ رونمایی شد. مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران با بیان این خبر گفت: «رونمایی از محصولات استارت‌آپی فضاپایه در نمایشگاه الکامپ امسال با حمایت سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی صورت گرفته است.»

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از دستگاه‌های دولتی نیاز به دریافت اطلاعات زیست‌محیطی بر مبنای پایش‌های دوره‌ای دارند، گفت: «داده‌های فضایی می‌تواند به این سازمان‌ها کمک بسیاری کند. برای مثال سازمان محیط زیست نیازمند دریافت اطلاعات از آخرین تغییرات دریاچه‌ها، تالاب‌ها و آلودگی‌های هوا، دریا، آب و خاک است که باید اطلاعات در این زمینه را مانیتور و به صورت دوره‌ای رصد کرده تا در جریان وضعیت محیط زیست قرار گیرد.» براری ادامه داد: «وزارت نیرو نیز نیاز دارد که آخرین وضعیت آبی کشور را رصد کند. در این راستا سامانه‌های مرتبط با داده‌های فضایی می‌توانند به کمک این سازمان‌ها بیایند.»

وی در مورد رونمایی از ۳ سامانه پایش پدیده‌های زیست‌محیطی گفت: «یکی از این سامانه‌ها مانیتورینگ پدیده‌های زیست محیطی با عنوان «سهم» (سیستم هوشمند مانیتورینگ ماهواره ای) است که توسط یک استارت‌آپ رونمایی شده است. این سامانه با دریافت تصاویر ماهواره‌ای و اعمال شاخص‌ها و الگوریتم‌های سنجش‌از‌دور، پدیده‌های محیطی و غیرمحیطی را آشکارسازی کرده و آن‌ها را مورد پایش قرار می‌دهد. به غیر از پایش، این سامانه مدل‌های ریاضی را نیز از طریق داده‌های ماهواره‌ای پیش‌بینی می‌کند.»

براری افزود: «سامانه دیگر مربوط به حوزه پایش داده‌های هواشناسی است که به دستگاه‌ها کمک می‌کند تا از اطلاعات مربوط به هواشناسی آگاه شوند. این سامانه به کمک کشاورزان، صیادان و توریسم می‌آید و می‌تواند داده‌های هواشناسی را بر مبنای اطلاعات ماهواره‌ای محلی‌سازی کند.» وی در مورد سومین سامانه نیز این گونه گفت: «سامانه پایش دیگری نیز برای ارائه آخرین اطلاعات هواشناسی به منجمان رونمایی شده است که خدمات تخصصی از منطقه‌ای خاص را به منجمان ارائه می‌دهد و آن‌ها را از آخرین وضعیت هواشناسی در آن منطقه بر مبنای داده‌های ماهواره‌ای مطلع می‌نماید.»

رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: «در گردهمایی استارت‌آپ‌های فضاپایه که هفته گذشته برگزار شد، حدود ۲۰۰ جلسه برای ارائه نوآوری‌های استارت‌آپ‌های فضاپایه برگزار گردید و ما با ۷ سازمان نشست مشترک داشتیم و آن‌ها علاقه‌مند به دریافت این خدمات از طریق استارت‌آپ‌های فضایی هستند.»

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13548
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها